Det öppna Exp. kärlet är kallt anslutet

uppdaterad bild!
layout system 9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
otto84
  • Laddar…
okej. är de varmt anslutet över pannan så är de lättare för luften att gå raka spåret upp i expansionskärlet. men anslut ett rör som binder ihop toppen på tankarna till expansionskärlet så har du en automatisk avluftning.
 
Acke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har kanske
 
Ja men för att inte få cirkulation i expansion så måste du ansluta högre än nivån i expansion.

Sen har du fortfarande shunten ansluten fel, skifta gul och röd på senaste bilden.
 
Varför skall det vara cirkulation expansionen? Ang shunten så har jag haft den ansluten så o det har alltid funkat
o funkar det inte är den fel ansluten
 
Det ska INTE vara cirkulation i expansion för då kommer det varmaste vattnet gå dit hela tiden.

Om nu shunten är ansluten såsom på bilden, vilken av de tre öppningarna är stängd då shunten är stängd?? Vilken är stängd då den är fullt öppen??

Vad heter shunten?
 
Redigerat:
  • Gilla
lasselothar
  • Laddar…
Så här är shunten inkopplad;
layout system 9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en ESBE

Har nu provat att strypa tank 2 och 3 mha kulventilen i botten och då laddar de 3 tankarna lite jämnare, men då sugs värmen ur blixtfort ur tank 1 när pannan väl slocknat medan tank 2 och 3 håller värmen betydligt längre och bara sipprar ut värme till shunten....

/Erik
 
Då ser själva shunten rätt kopplad ut.

Det farliga med din koppling är att pannan töms på vatten om det kokar, enklast är att flytta expansionsledningen till högsta punkt på systemet.

Utan uttag av vatten till kulverten borde det ladda jämt förutsatt att du inte har nån luftficka. Då bör det räcka med att ansluta shunten parallellt med pannan enligt tidigare ritning. Sen ska du köra kulvertpumpen på lägsta fart.
 
Vid nyinstallation o påfyllning av stor mängd vatten som innehåller mycket syre kan det vara till hjälp att ta bort termostaten i laddomaten o elda upp pannan o tankar till nästan kokpunkten,det blir då möjligt för luft att lättare ta vägen ut genom expantionen
stigaren från pannan till tankarna skall i detta fallet luta mot tank 3 alltså fall ditåt,så tankarna kan lufta sig själv(y)
 
så här sitter min shunt. är den felkopplad alltså? de har hur som helst funkat i 4 år. shunten är en ESBE 3vägs shunt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
obba skrev:
så här sitter min shunt. är den felkopplad alltså? de har hur som helst funkat i 4 år. shunten är en ESBE 3vägs[bild]
Nej den sitter inte fel en shunt kan anslutas på flera sätt beroende på hur man vrider den och den graderade skylten från 0 till 10 han oxå sättas så det stämmer med monteringen
 
Nej det är rätt, det är tex ritning i inlägg #18 som är fel.
 
Matss skrev:
Nej det är rätt, det är tex ritning i inlägg #18 som är fel.
Inget av ex är fel det blir olika inkoppling beroende hur shunten är placerad i förhållande till rören,man gör inga usvängar till shunten
 
@Matss
Ok.. menar du så här?
layout system 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller så här?
layout system 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Erik
 
Nu tror jag du har tagit lite för mycket att dricka ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.