Tjena

skall dra ut 2 st fläktblås (frånluftsvent + köksfläkt) + en avloppsvent genom taket. Har fått 2st underbeslag från plåtslagaren.

Kom på idag att jag kan dra det ena fläktröret bort till de andra i kattvinden. Eftersom måtten på underbeslagen är 25x25cm så får teoretiskt bägge 125spiro och 80avlopp plats. Kan man göra så? Det är ju snyggare med en takgenomföring än två.

Har aldrig gjort detta förf, är det bara ta bort takpannor, vika undan pappen, tigersåga upp ett hål stort nog för tre rören, skruva fast underbeslaget mot trä undertaket, vika pappen över på ovansid och sidorna. Pappen under plåten på neresidan.. glömt ngt? ska jag täta med nånting mell trä och plåt eller mellan plåt o papp? Skaöö jag isolera
 
(Spiro)röret från köksfläkten måste vara isolerad med brandklassad isolering, minst 30mm längs hela sträckan.
Den vent.kupa som jag köpte föra året till fläkten hade en gummiduk som man la under takpappen upptill, resten ligger den ovanpå pappen (jag la lite byggsilicon runt kanten på gummiduken, stod inget om det i mont.anvisningen, som extra säkerhet). Kanten på hålet i undertaket (t.ex. sponten) måste vara 50mm utanför röret från köksfläkten.
 
Nu sitter underbeslaget. Fick hjälp av en polare som har koll på läget. Tätade med lite silikon bara för att. Drar alla rör ut genom samma takgenomföring. Det får plats isolering. Få se vad plåtslagaren säger om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.