Har ett besynnerligt problem. Golvbrunnen i tvättstugan har börjat svämma över och jag blir inte klok på vad som kan vara fel.

Släpper jag ur vattnet ur tvätthon rinner vattnet undan i början. Efter 3-5 liter svämmar brunnen över. Det märkliga är att vattnet sedan inte rinner undan?

Jag tog bort vattenlåset och då rinner allt undan på ett litet kick. Rengjorde vattenlåset trots att det inte är skitigt. Golvbrunnen svämma fortfarande över. Min andra tanka var då att det kunde vara något fel på luftningen. Tog bort vakuumventilen för att testa (125 mm rör). Samma problem. Tar jag bort vattenlåset är det inga problem?

Vad i hela friden kan vara fel? Det är inga andra brunnar/avlopp som svämmar över. Nybyggt hus sedan ca 2 år och har fungerat klockrent sen dess.
 
  • Gilla
Rune Guserus
  • Laddar…
Stopp som gör att luften inte strömmar fritt i ledningarna?
 
phl skrev:
Stopp som gör att luften inte strömmar fritt i ledningarna?
Men det funkar utan vattenlåset?
Golvbrunnen i tvättstugan ligger först i avloppsstammen. Badrummet kopplas på efteråt. Har väldigt svårt att se att det skulle vara stopp mellan tvättstuga och badrummet. Stoppet borde logiskt sett bli efter badrummet/toa. Skulle stoppet vara efter toa borde golvbrunnen i badrummet svämma över när jag tappar ut vattnet från badkaret.
 
Har du rengjort "hela" vattenlåset ordentligt?
 
Immobil skrev:
Har du rengjort "hela" vattenlåset ordentligt?
Vad menar du med hela? Jag har lyft ur vattenlåset och även monterat bort "koppen". Har iofs inte grävt i botten på brunnen. Går och gör det nu.
 
Fröberg skrev:
Vad menar du med hela? Jag har lyft ur vattenlåset och även monterat bort "koppen". Har iofs inte grävt i botten på brunnen. Går och gör det nu.
Nope knappt någon avlagring alls.
 
Göran.W
I bland hjälper det om man släpper ut vattnet några cm ovan för vattnen nivån i golv brunnen så vattnet blandas med luft.
Fråga inte varför men har råkat ut för det några gånger.
 
Göran.W skrev:
I bland hjälper det om man släpper ut vattnet några cm ovan för vattnen nivån i golv brunnen så vattnet blandas med luft.
Fråga inte varför men har råkat ut för det några gånger.
Min avloppsslang mynnar ut a 5 cm ovanför golvbrunnen. Antar att det är så du menar?
 
Göran.W
Japp det var så jag menade.
Då var det inte det annars rätt vanligt det hjälper att göra som du redan har det.
Problemet kan kanske vara det omvända i ditt fall.
Prova sänk ner avloppet istället för det kan kanske vara så att du får en luft blåsa i vatten låset.
Inte vanligt men det händer det med.
 
Kom att tänka på att på andra sidan väggen är köksavloppet. Inga problem att släppa ut vattnet från diskhon eller när diskmaskinen pumpar ur vatten.

Där är iofs avloppsslangen kopplas till avloppet med förminskning. Alltså ingen luft alls kommer in.
 
Fröberg skrev:
Jag har lyft ur vattenlåset och även monterat bort "koppen".
Det var det jag menade, då har du gjort rätt!
Då misstänker jag, att det trots allt är något tokigt med ledningen till badrummet. Ta bort vattenlåset och kör in en slang i ledningen mellan tvättstugan och badrummet. Spola med hett vatten.
 
Immobil skrev:
Det var det jag menade, då har du gjort rätt!
Då misstänker jag, att det trots allt är något tokigt med ledningen till badrummet. Ta bort vattenlåset och kör in en slang i ledningen mellan tvättstugan och badrummet. Spola med hett vatten.
Får testa det under morgondagen. Tack för hjälpen.
 
Göran.W skrev:
Japp det var så jag menade.
Då var det inte det annars rätt vanligt det hjälper att göra som du redan har det.
Problemet kan kanske vara det omvända i ditt fall.
Prova sänk ner avloppet istället för det kan kanske vara så att du får en luft blåsa i vatten låset.
Inte vanligt men det händer det med.
Ett vanligt fenomen med badkar, om man inte för ner utloppspipen ner i brunnen svämmar det ofta över för många.
Men grundproblemet är nog något litet stopp i röret. Enklast är att spola igenom med en avloppsrensare till högtryckstvätten.
 
Tryckte ner vattenslangen och spolade med varmt vatten. Kom inte förbi en koppling efter ca 5 meter.

Får se om det blir bättre...
 
Nimajneb skrev:
Ett vanligt fenomen med badkar, om man inte för ner utloppspipen ner i brunnen svämmar det ofta över för många.
Låter som samma problem som jag har. Hur kommer det sig att det blir så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.