OK, låter som det är bättre att dra en kabel på utsidan av huset direkt från el-/teknikrummet.
Där kan man gå genom väggen enbart istället för vägg och golv med slang samt att man slipper tänka på att golvvärmen kan ställa till problem.
Eftersom jag ska dra om slangen till tappkranarna på utsidan skulle man kunna gräva ned kabeln samtidigt om man väljer att lägga den i jord.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det finns risk för kondens i slangen så får inte FK användas :(, utan då måste det vara en kabel som t.ex EKK eller FKK. Ett sätt att undvika detta är att täta slangen i den varma änden för att förhindra att varm luft strömmar i slangen.
Gammal tråd, ursäkt på förhand!
Det slår mig att i mitt badrum är vp-rören dragna med fk. Är det fel? Ska jag försöka täta? Få det bytt?
Tänker som så att det mesta är ju svalare än duschens vatten, (förhoppningsvis :D ).
 
VP-rör med FK i ett badrum är inte fel. Vp-rör inne i bostaden på den varma sidan har mig veterligen aldrig orsakat kondensproblem, trots tillfällig hög värme och luftfuktighet i ett badrum.

Det tråden glider in på i slutet är rör från den varma insidan till den kalla utsidan av huset, och där röret lutar uppåt mot den kalla sidan, t.ex kallvinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.