Ska inreda badrum i ett litet hus byggt med lättbetongblock (kan vara blåbetong) på platta direkt på mark utan isolering. Har fungerat som garage men ska nu bli gäststuga, dvs användas några veckor om året.

Det blir handfat, toalett och en duschkabin. Väggarna tänkte jag klä med gipsskivor som jag "murar" fast mot väggarna med gipsbruk. På detta kommer det på våtrumsfärg, så det blir ju ett tätskikt. Men golvet ska jag lägga klinkers på, utan att flyta ett fall. Möjligen försöker jag få till ett litet fall mot brunn med kakelfixet. Men jag tänker alltså inte ha tätskikt.

Självklart blir det badrumsfläkt också som drar igång när det är fuktigt.

Det jag undrar är hur jag förhindrar att fukt ev kommer in bakom gipset där gipset möter golvet? Räcker det med en fogsträng mot golvet (dvs under kaklet) som jag sen målar över med våtrumsfärgen innan jag lägger klinkers?

Bespara mig predikningar om försäkring och byggreglerna, jag har gjort ett badrum i huset efter konstens alla regler. Tänkte slippa det eftersom det blir en enkelt stuga som inte används så ofta.

Vad tror ni om mina tankar?
 
Om du lägger remsa i vinkeln och sätter en rad klinkers som sockel så får du tätt och det blir inte så känsligt när man städar.
 
Tjena,
Varför vill du gipsa i första taget? putsa väggarna,sen måla. på det sättet har du inga organiska material som fukten kommer i kontakt med? När det gäller fall kan du bygga upp lite med handspackel, sen plattsättning på det. Om du envisas med skiva, använd då åtminstone minteritskiva eller liknande, även om fukt tränger in mot den, händer inget då den är cementbaserad utan kartongbeklädnad.
 
Tack för svaren. Jag kommer behöva bygga en innervägg, glömde nämna det. Så där tänkte jag ha gips. Minerit väljer jag bort av kostnadsskäl. Så dels blir det ju gips på en vägg ändå, men så har det lite att göra med att det dels verkar omständigare/svårare att putsa samt att jag misstänker att sprickor kommer uppstå i en vägg som inte är superstabil. Och ska jag tex följa MVK för målat tätskikt måste jag ändå helspackla först med våtrumsspackel och sen grunda med lim, väv på detta och avsluta med färg. Men jag kanske tar latmansvägen där också. :)

Stefan. Menar du en vanlig pappremsa som jag spacklar dit och målar över eller tätskiktsremsa?
 
En tätskiktsremsa tänkte jag på, finns ju självhäftande som är rätt smidiga att få dit.
 
jag skulle nog ta en vanlig tätskiktsremsa, dom är mycket billigare, enklare att få dit också

Gipsa innerväggen men måla putsen, spelar det någon roll om det blir några sprickor?
eller är det oputsat nu? då är det nog enklare (om man inte är duktig på att putsa) att sätta gipsskivor

Gipsbruk har jag inte använt, jag skulle nog ta fix eller S48 men den är betydigt dyrare (men räcker längre)

Är du säker på fallet? är inte kul när det rinner vatten på golvet...
Kamma ut fix på golvet, men inte vid lokalfallet, med 8mm kam låt torka och slätspackla då får du iaf en liten duschhörna..
 
Putsen var gammal och satt uppe på nåder. Räckte att jag peta lite på den så föll den ner. Så det finns ingen puts på idag. Det är just det där med att vara duktig på att putsa som gör att jag sneglar åt gipsskivor.

Ja det kanske är idé att försöka få till lite fall med fix eller handspackel. Man vet ju aldrig hur folk duschar även om jag vet hur JAG duschar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.