Ska tilläggsisolera ett gammalt, litet hus som ska bli gäststuga. Tänkte bara lägga på 45 mm pga takutsprånget. I de instruktioner jag hittar så ska man helst låta fasaden sluta 30 cm ovan mark. Det skulle innebära att jag behöver gräva runt hela huset ytterliga 1 dm mer än jag gjort nu. Har jag ingen lust med. Vore det inte också bra att sista regeln hamnade under golvnivån så all vägg får isolering och vindpapp?

Fasaden, z-panel, ska behandlas med järnvitriol. Hur stor fara är det att låta panelen gå ner nära marken? Tänkte lägga grus runt.
 
cederbusch skrev:
Ska tilläggsisolera ett gammalt, litet hus som ska bli gäststuga. Tänkte bara lägga på 45 mm pga takutsprånget. I de instruktioner jag hittar så ska man helst låta fasaden sluta 30 cm ovan mark. Det skulle innebära att jag behöver gräva runt hela huset ytterliga 1 dm mer än jag gjort nu. Har jag ingen lust med. Vore det inte också bra att sista regeln hamnade under golvnivån så all vägg får isolering och vindpapp?

Fasaden, z-panel, ska behandlas med järnvitriol. Hur stor fara är det att låta panelen gå ner nära marken? Tänkte lägga grus runt.

Om du har liggande panel så kan du ju lätt byta ut de längst ner När de blir dåliga.
 
Ska ha den stående.
 
Hur fungerar det med panelen som sitter där idag? Finns det eller skall du montera hängrännor på stugan? Det är en fördel om panelen slutar 30 cm över marken, men det är inte fråga om en magisk gräns. 20 cm är sämre, men det fungerar det också. Hängrännor borde förbättra situationen.

Erik
 
Låter som det är 20cm ned till mark och det är helt ok, har det själv på 15m av min fasad och ibland får praktik gå före teori för jag vill inte ha en vallgrav runt huset.
 
Avemo skrev:
Hur fungerar det med panelen som sitter där idag? Finns det eller skall du montera hängrännor på stugan? Det är en fördel om panelen slutar 30 cm över marken, men det är inte fråga om en magisk gräns. 20 cm är sämre, men det fungerar det också. Hängrännor borde förbättra situationen.
Det har inte funnit ngn panel där innan. Det var putsat. Sista biten med en hårdare puts så jag antar att samma princip gäller även vid puts. Men dels har det aldrig funnits rännor och dels så låg marken en bra bit upp på väggen så det hade stänkt ordentligt på putsen.

Jag ska såklart montera rännor och lägga grus runt närmast huset.

pbengtsson: nja jag vet inte om jag har 20 cm egentligen, drog bara till med ngt. Men iaf 1 dm har jag tillgodo har jag beräknat, ska ha trädäck på delar av huset och då har jag räknat med en syll på 95 mm. Så låter jag panelen följa samma nivå så frå jag med lite vilja 15 cm iaf. Kanske blir en liten vallgrav. Men hur bra är det? Då samlas väl vattnet där? Iofs har jag moränmark så det rinner undan fortfarare än kvickt.

Funderar på panelen som slutar ovan trädäcket, det blir ju som om den var ner till mark; det kommer ju skvätta. Men man kanske ska blunda för det faktumet?
 
Har du bara grus under och ingen växtlighet som ligger emot funkar även 5cm, det blir mer noga att se till att det är rent under.
De fasader som ruttnat i nederkant har ju oftast haft något liggande mot sig under en längre tid, ex lövhögar som blåst dit, gräs som vuxit under och inte klipps ned.
Edit: och givetvis snö som ligger emot på vintern.
 
Redigerat:
Mikael_L
Kör du som du tänkt, försök få så högt som möjligt helt enkelt.
Själv kommer jag nog inte lyckas bättre än att jag får ca 20cm mellan mark och panel. Det får funka helt enkelt.

Som andra varit inne på så är det så mycket mer som påverkar; bred takfot, bra hängrännor & stuprör, inget som växer närmast huset och lite linolja i ändträt är alla saker som ger mer "bang for the bucks" än några cm hit eller dit i mellanrum mot marken.
 
Mikael_L
cederbusch skrev:
Funderar på panelen som slutar ovan trädäcket, det blir ju som om den var ner till mark; det kommer ju skvätta. Men man kanske ska blunda för det faktumet?
Hehe, ja vi är många som blundar och håller tummarna ... :cool:

Var noga med att det blir minst en kapillärbrytande springa, som även tål något lite smuts och bos, typ att lite löv där inte direkt bildar en brygga upp till panelen. Och att det går att någorlunda lätt går att städa bort sånt från springan.
Dvs, minst 1cm mellan trädäck och fasadpanel, men gärna 5cm.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.