Fick vårt nybyggda hus förra sommaren
Det är grundat från fabrik och vi hann måla ett varv täckfärg.
Nu är det dags för andra varvet och funderar lite om man måste fasadtvätta före man stryker på färgen? Är lite lerstänk längst ner på fasaden men annars ser den ren ut... Räcker det att ta sopen och sopa bort de värsta eller ska man ta högtrycken?

Tacksamm för svar!!
 
Jag skulle tvätta med Yes och skölja noga med en vanlig vattenslang. Använd inte högtryck. Dosera försiktigt eftersom Yes löddrar kraftigt om man tar för mycket.
 
Borde inte såpa fungera bättre? Tänkte på lödret?
 
Yes är testad i ett stort test och bedömt som jämförbart med dyra specialtvättmedel för fasader. Men mycket billigare.
Jag vet att såpa också används men känner inte till om medlet har testats på liknande sätt som Yes. Förmodar att även såpa kan överdoseras vilket kan innebära sämre underlag för målningen.
 
Ni som förespråkar Yes.. Har ni ens testat? Jag jämförde Yes med Jotun Kraftvask... jag vet vilket jag väljer alla dagar i veckan.
 
Bricco skrev:
Ni som förespråkar Yes.. Har ni ens testat?
Ja.
 
Henri skrev:
Ja.
Och du har jämfört med hur mycket skit som åker av jämfört med tex Jotun Kraftvask?

Fattar inte varför man ska snåla med något som är så viktigt. Jotun Kraftvask kostar typ 120kr litern. Du får ut 20 liter på 1 liter koncentrat och 1 liter färdigt räcker till ca 15kvm alltså har du för 120kr extremt bra medel för 300kvm vägg..

Sköljer du inte av väggen väldigt ordentligt efter YES så får du istället en tunn oljig film och det rimmar inte direkt bra med hållbarhet.
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Och du har jämfört med hur mycket skit som åker av jämfört med tex Jotun Kraftvask?

Fattar inte varför man ska snåla med något som är så viktigt. Jotun Kraftvask kostar typ 120kr litern. Du får ut 20 liter på 1 liter koncentrat och 1 liter färdigt räcker till ca 15kvm alltså har du för 120kr extremt bra medel för 300kvm vägg..

Sköljer du inte av väggen väldigt ordentligt efter YES så får du istället en tunn oljig film och det rimmar inte direkt bra med hållbarhet.
Nej, jag har inte jämfört med Jotun Kraftvask, men jag har utmärkta målningsresultat. Det är inte en prisfråga för mej, men kan ändå konstatera att Yes är billigare än specialtvättmedel. Som du nämner är det viktigt att skölja noga efter Yes, vilket jag också framhöll.
En mycket bra egenskap hos Yes är att det inte skadar växtlighet eller etsar glasrutor. Medlet är skonsamt mot naturen samtidigt som det är ett utmärkt rengöringsmedel, vilket utförliga test har visat.
 
Vid vanlig årlig rengöring fungerar säkerligen Yes utmärkt. Men hur är det vid ommålning? Fasadtvätten jag använder (Beckers) blir det en matt yta av. Blir det det med Yes också?

Hur doserar man Yes diskmedel vid ommålning?
 
Eftersom Yes är ett mildare medel än Fasadtvätt är det naturligt om ytan inte mattas lika mycket. En noggrann tvätt med levang avlägsnar förutom smuts även oxid samtidigt som ytan blir mattare. Dosering som inte löddrar för mycket är 1 ml eller cirka fem droppar till 7 liter ljummet vatten.
Jag är absolut ingen målningsexpert men jag stöder mej på testen av Yes samt egen begränsad erfarenhet .
 
beniblasnok skrev:
Räcker det att ta sopen och sopa bort de värsta eller ska man ta högtrycken?
Använd absolut inte högtryckstvätt! Du riskerar att slå sönder träet och få in vatten där du inte vill ha det. Själv använde jag en tvättborste kopplad till trädgårdsspannen (typ denna http://www.jula.se/teleskopisk-tvattborste-619232 ) och en hink med vatten med lite Yes i. Därefter sköljdes huset, och några dagar senare målades det.
 
F
Är ju knappast pengarna det handlar om men Biltemas fasadtvätt kostar 17,50kr/liter koncetrerad. Känns spontant ganska prisvärt jämfört med Jotuns fasadtvätt på 120kr/litern.
 
Hur farligt är det att få in ev vatten vid små glipor i väggkonstruktionen, fönter mm, torkar de upp på en sommar och inget man behöver oroa sig för att det ligger massa i isolering eller runnit ner och lagt sig på syllen? Man spolar ju ändå rätt rikligt för att få bort fasadtvättmedlet.

Mvh
Bambi
 
Bambi
Stor skillnad på en vattenslang utan tryck och en med högtryck. Åtminstone påverkar det torktiden avsevärt. Med
högtryck får du inte ha bråttom att börja måla.
 
Henri,

Jag tycker trycket blev rätt bra med vattenslang och munstycke från 30-40cm avstånd som det blev när man stog på stegen.

Jag förstår att frågan är omöjlug att svara på då det beror på hur stora glipor som finns och hur väggkonstruktionen ser ut, givetvis har jag kollat över väggarna så där inte ska finnas nåt men vatten letar ju sig in på de flesta ställen, torkar detta normalt ut och inget man ska oroa sig för, det tvättas ju trots allt en del hus titt som tätt :)

Är det bättre att spola mindre och låta det sista väl utspädda löddret torka in, kan inte vara mycket medel kvar i de?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.