Hallå alla hjälpsamma människor!
Jag har precis lagat en stentrappa med cement. Eftersom jag gjorde det igår räknade jag med att det skulle vara stenhårt idag, men det är ju inte hårdare än vanlig skolkrita! :eek:
På säcken står det Kalk-Cement, vad är detta?? Är det nåt annat eller?

Hoppas nån därute kan reda ut det åt mig..
 
Lizzardo
Kalk cement använder man till murning och putsning.
Jag misstänker att du har försökt gjuta ett tjockare lager med detta?
 
Aha.. Där ser man..
Kan man säga, ca 3-4 cm fogar här och där.
Bara att riva upp, ta bort och göra om då va?
 
Mikael_L
Inte riktigt mitt område.
Men jag tror att ditt kalkbruk är ett (i sammahanget) svagt bruk. Till en trappa så behöver du ett starkare bruk pga slitaget och frostsprängningar och sånt.
Så nu måste du få bort det bruk(/cement) du lagt på. Egentligen helst bila lite lite grann, så du får fram yta av den gamla betongen.
Sen använder man aldrig ren cement till någon slags murning/gjutning/putsning. Cement är bindemedlet och ska blandas med något, ofta sand och grus i olika storlekar, beroende på användning. Men sen säkert en del annat jox beroende på användningsområdet, för man murar med andra saker än vad putsar med osv.
Nu kan jag inte detta så väldigt bra som jag skrev, så jag har inte någon djupare koll.

Men jag tycker att du ska ta bort det gamla, så väldigt ordentligt och noga som möjligt. Har en liten bilhammare eller borrhammare med bilningsfunktion så drar du lite snabbt över ytorna med denna, du behöver inte ta bort något på djupet, bara hamra lite på ytan så du får bort det du lagt på + annan smuts och får en färsk betongyta. Kanske inte jätteviktigt, men det är definitivt ingen nackdel.

Sen köper du en säck finbetong t.ex.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4509
Det finns motsvarande från Byggamx, Bauhaus, lokala bygghandlaren, granngården m.fl.
Produkterna är troligen rätt likvärdiga.
Detta är en färdig betong, dvs cement och sand och mindre sten, som bara behöver blandas med vatten.
Blanda ordentligt efter anvisningarna, har du en borrmaskin med låga varvtal så kan man ofta blanda den mad en visp i en hink. Ta lite mindre vatten, 2-3 dl mindre för en hel säck.
Sen när du blandat färdigt och betongen fått vila en minut kollar du om du tycker konsistensen är bra för ditt jobb. Annars tillsätter du någon liten skvätt vatten tills det blir bra. En dl gör stor skillnad.
OBS, lita inte på måttskalan i murarhinkar man köper.
Jag har kollat två sorter (Jula, Biltema), båda var grymt felgraderade.

Den gamla betongen du ska gjuta på ska du vattna ordentligt innan, så den är fuktig, annars sugs vatten från den nya betongen du lägger på, så den inte härdar, utan bara torkar. Då är det stor risk att den nygjutna kakan lossnar ganska lätt.
 
Redigerat:
Tack så jättemycke för den informationen :) Då vet jag vad jag ska göra idag! :p
 
det finns material speciellt framtaget för lagning av trappor. för privatpersoner så rekomenderas det marmocit (osäker på stavningen), kan inte rekomendera vanligt bruk. trappan tar mkt stryk och ska helst hålla länge. tänk på att även använda en bra sealer, helst en 2komp. men dom har en dendens att bli mer "glansiga". jag bukar även blanda i lite halkskydd i sista stryket. lycka till

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.