Har ett rum på 21 kvm som jag tänkte belysa med dimbara inbyggnadsspots á 50W, i taket.

Eftersom spots inte sprider ljus som andra lampor är jag osäker på hur många man rimligtvis behöver för att få en normal maxbelysning i rummet.

Har någon erfarenhet av detta?
 
50 W är lite overkill kanske, jag kör det i badrummet där det behövs riktigt bra ljus.

Frågeställningen är bra då jag har samma dilemma, jag har dock tankarna på att bara köra spots i ytterkanterna. Antalet däremot vettef-n.

Förslag någon ?
 
Hej, vi håller just på med detta o vi har haft liknande tankar... Men det är ju som vanligt... till stor del en fråga om tycke o smak.

Är ingen belysningsexpert, men då vi valt vår belysning har vi haft några grundläggande tankar som hjälpt oss att bestämma oss för antalet spots...

Vad ska rummet användas till?
Vad har vi för övrig belysning?
Hur kommer man troligen att möblera i rummet? /Möjliga sätt att möblera o använda rummet. Hur påverkas man av ljuset, när man tex sitter vid ett matbord?
Och sist men inte minst, vad blir bäst rent estetiskt?

Lycka till!

 
Men kan man sätta lågwattlampor i befintliga fast monterad spottar, då?
För då kan man ju prova sig fram ner till t.ex 20 W.

För att ha lågvoltanordning kräver ju en drällande transformator som inte är kul.
 
Hej,
Vi satte nyligen in spottar i ett ca 50 kvm stort rum (öppen planlösning, vardagsrum/kök). Vi delade in rummet i tre områden med olika antal spottar i varje del, beroende på hur mycket ljus det behövs i de olika delarna. Det lät konstigt när elektrikern gav detta förslag, men det blev faktiskt riktigt bra. Ser inte alls dumt ut som jag först trodde att det skulle bli. Sammanlagt har vi 17 spottar (5 st i köksdelen, 5 st i matsalsdelen o 7 st i TV-delen). TV-delen är det största området, därför blev det 7 spottar där, men överlag lyser det alltså mest i kök- o matsalsdelen. Spottarna sitter inte "rakt" utan lite varstans (om ni förstår vad jag menar).
 
Har precis renoverat köket som är 15 kvm och satte då in 8 spottar på 50w styck. Delade upp dem på 2 dimmer så man kan ha 4 tända över köksdelen el 4 över matdelen och så kan man ju variera ljusstyrkan som man vill. Är väldigt nöjda med det :)

Lycka till! ::)
 
Tack för svar.
Men kan man använda t.ex 20W-lampor i spottar som är gjorda för 50 utan några problem?
 
Vi har 8 st 20W-spottar i vårt vardagsrum som är 25 kvm. Räcker gott och väl eftersom vi inte behöver någon kraftig belysning i vardagsrummet, utan mer trivselljus. I t ex arbetsrum skulle jag inte rekommendera spottar överhuvudtaget...
 
zingo skrev:
Tack för svar.
Men kan man använda t.ex 20W-lampor i spottar som är gjorda för 50 utan några problem?
Om det är 230V du skall ha så finns det inga 20W utan du får använda 35W, o nä det är inga problem att sätta en 35W i en armatur gjord för 50W (läser du noga så står det nog max 50W)
 
Ekonomiljus i Södertälje säljer 20w flood 230v GU10 sockel.

Osram har i dagarna lanserat en diodlampa 18x0,5 w = 9w 230v GU10 sockel.

Har själv satt ett antal diodlampa 2w 230v GU10 i takskägget utomhus, perfekt dekorationsbelysning då dom har kallvit färg som passar bra till vit puts, skall tilläggas att dom avger ungefär samma ljusstyrka som lågvoltshalogen 10w.
Dessa säljs av Hide-lite.

Börjar komma mer och mer 230v ljuskällor till GU10 sockel äntligen.
 
robban44 skrev:
Ekonomiljus i Södertälje säljer 20w flood 230v GU10 sockel.

Osram har i dagarna lanserat en diodlampa 18x0,5 w = 9w 230v GU10 sockel.

Har själv satt ett antal diodlampa 2w 230v GU10 i takskägget utomhus, perfekt dekorationsbelysning då dom har kallvit färg som passar bra till vit puts, skall tilläggas att dom avger ungefär samma ljusstyrka som lågvoltshalogen 10w.
Dessa säljs av Hide-lite.

Börjar komma mer och mer 230v ljuskällor till GU10 sockel äntligen.
Ok, men mig veterligen har varken Osram, Philips, GE-lightning eller Sylvania lägre än 35W på 230V GU10... Om det sedan finns ngt annat, vågar väl sticka ut o kalla det, udda fabrikat har jag ingen koll på.

Dioder funkar nog som du säger ypperligt vid belysning av fasader och viss effektbelysning, men vill varna folk för att försöka använda det som allmänbelysning.

Ang. fler gu10 ljuskällor så har jag hört att Sylvania ev. skall släppa en med 4000h brinntid under året.
 
Stämmer, det är nog inte någon av dom mer kända som kommit med 20w lampan, men vis av erfarenheten av dom andra fabrikaten så håller nog den varken bättre eller sämre än dom andra fabrikatens.

Ja längre brinntid behövs ju verkligen, vissa fabrikat är ju så usla att dom inte håller längre än 400-500 timmar + dom slår ut säkringar när dom packar ihop.

Jovisst är ju dioder perfekt för effektbelysning, för min del som dimrade ner 13 x 50 w tidigare och nu har total förbrukning på 26w i timmen så är det ju en enorm besparing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.