Man hör ofta att torpargrund och vind hölls varmare(och torrare) när man regelbundet eldade i spis eftersom murstocken var varm. Men stämmer det verkligen? Jag har själv testat i mitt hus från tjugotalet att elda regelbundet i en vedspis(original från när huset byggdes) och en kamin under en längre sammanhängande tid men jag märker ingen skillnad alls. Temperaturen i grund och vind övervakas och temperaturen där följer ganska väl med temperaturen utomhus.
Hur upplever ni det i era gamla hus när ni eldar, påverkas temperaturen i vind och grund?

Jag gissar på att nominell installerad effekt hos mig ligger någonstans runt 10kw. Kaminen är en ny Morsö (6kw) och betydligt mer effektiv än vedspisen så där går det visserligen ut svalare gaser än när man eldade i vedspisen som fanns där förut. Hur mycket effekt man får ut när jag eldar och hur mycket som slinker ut genom skorstenen och värmer den vet jag inte.

Kanske är det annorlunda med ineffektiva pannor som eldas med olja eller ved som fortfarande används. Lite mer kräm i rökgaserna så att säga. Men sådana pannor användes ju inte förr i tiden i hus med spis eller ugn installerade.
 
Eftersom det ska vara bra ventillation både i torpagrunden och uppe på vinden och att murstocken/stockarna bör vara bra isolerade så misstänker jag att det bara någon tiondels grads ökning centimeterna från murstocken.
 
Jag är öppen för att murstocken kan värma märkbart på vinden, men jag har inte undersökt det närmare. Att murstocken skulle värma märkbart i grunden tror jag inte ett ögonblick på. Jag baserar antagandet på att murstocken känns varm på vinden om man eldar mycket. I grunden däremot känns den alltid kall.

Det som gjorde gamla hus varmare i grunden och på vinden än nya hängde snarare ihop med dålig isolering och värmeläckage genom golv och vindsbjälklag.

Erik
 
Jag håller mer Avemo.
O Demmpa i en gammal kåk så är det bara en halvsten tegel o puts mellan dej och rökgången, så där kan det bli riktigt behagligt varmt.
 
Vi har massor med mur i källaren där pannrummet finns. Sedan genom hela övervåningen åsså. Å det är inte ½ halvstenar. Men ändå så blir det märkbar skillnad mot om jag har brännaren igång eller om det går med el några dagar. Det tar 3-4 dagar at värma upp muren och svalan på halva tiden. Så även om temperaturmässigt inte blir så stor skillnad så blir man av med strålningsvärmen från muren. Det är strålningsvärmen vi är skapta för att reagera på.
Håller med om att dåligt isolerade vindsbjälklag släppte genom en hel de till vinden.

En annan likartad frågeställning är följande. Vi märker stor skillnad när vi eldar i köket i vedspisen. Det blir torrare och varmare även när spisen svalnat. Det liksom "drar" ur fukten och oset från köket. Vi brukar skoja och säga att vi eldar upp dåliga luften. Men termometer samt hygrometer visar samma siffror. Den värmeökning vi känner kommer mest från strålningsvärmen. Den försvinner ju så fort spisen kallnar. Så visst är det lite "konstifikt" det hela? Fast egentligen naturligt och självklart men svårt att förklara.

Summa sumarum, jo det har betydelse. Faktiskt så mycket att ni som kanske läste och minns mina tidigare inlagor, jag byggde inte nytt pannrum ute och kulvert och hela baletten. Just pga murstockens funktion i det här huset. Man får kanske säga att det har en viss betydelse hur huset är byggt.
 
Vi människor är väldigt dåliga på att uppskatta temperatur och luftfuktighet. Jag skrev ett långt inlägg om det där i byggfysikforumet när det var uppe sist - sök på operativ temperatur.

När det gäller uppvärmning av grunden så är det ju inte frågan om att skapa en temperatur som vi människor upplever som varm utan det räcker att göra ytorna där nere bara en aning varmare. En skillnad på någon grad ändrar mättnadsånghalten kanske fem punkter. Det är alltså små skillnader som gör väldigt stor nytta.
 
  • Gilla
Victorr
  • Laddar…
Värmeavgivningen är kanske en del men jag tippar på att den viktigaste orsaken till att det var torrare förr är att med förbränning inomhus så blir huset mer välventilerat. Förbränningen skapar också ett naturligt undertryck i huset som minskar risken för att fuktig luft skall tränga upp på vinden.
 
-JC- skrev:
Jag har själv testat i mitt hus från tjugotalet att elda regelbundet i en vedspis(original från när huset byggdes) och en kamin under en längre sammanhängande tid men jag märker ingen skillnad alls.
Definiera en längre sammanhängande tid.

Man skall hålla i åtanke att köksspisen, med den dåliga verkningsgraden, brann så gott som hela dagen, 7 dagar i veckan. Det blir en hel del värme, som även tar sig ner till grunden.

Hälsn. Jonas, som eldade sin Högfors Siro Maja igår så att svetten rann. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.