Det var jag som sa det....

Det blir fint iaf!

En fråga, bågnar terassen med staketet?
 
Så du hänger med än.. :)
Ja en liten aning.. Men jag skall ha in ett stöd i mitten men har väntat på att jag skall få på plats plåten som skall på plats först.
Inte helt bra att jag inte har fått på det än, men det kommer..
 
Jag fick ett mail i dag.. Jag kopierar in det som det sto i mailet. :)
------------------------------------------------------------------------------------------------
GRATTIS!

Du har blivit utsedd till månadens vinnare i vår recensionstävling på hemsidan. Tack för ett välformulerat bidrag och ett fint foto.

Ditt pris är ett presentkort värt 500:-
-------------------------------------------------------------------------------------------------
TACKAR Så mycket Cheapy.. :)
Och detta samma vecka som jag fick svar på att jag skall i väg på jobb.. Efterlängtad..

Så fick jag målat klart räcket i dag, och blev tvungen att måla lite mer eftersom locket på färg burken gick sönder.. Hatar att måla, men det är i alla fall det jag har fått gjord i dag..
Tänkte kanske jag skulle få på lite fler brädor innan jag tar kvällen..
 
  • 136.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbar du bara med utsidan eller pysslar du på insidan vid dåligt väder?
Tycker du har gjort ett mycket fint jobb, kul att följa.
 
Hej pbengtsson. Och tackar..
Nja.. Det är väl inte så mycket jag har gjord inne egentligen. Jag har haft lite för dåligt med pengar till att hålla på med stugan invändigt än så länge. Men det kommer nog.. :) Är på jobb nu i alla fall, så då rullar det kanske lite in också.. :)
När jag först kommer att börja på insidan så kommer det nog kort på det också.
Det är först och främst mycket med jobb det kommer bli, men så är det ju ganska funktionellt inne än så länge. Så min plan var väl att fixa ett av rummen uppe innan jag börjar gå till i den gamla delen på neder våningen.
 
Nu börjar jag undra lite..
Jag satt och kollade på Arga Snickaren här om dagen på avsnitt 7 sesong 7.. Där isolerar dom vinden, efter att ha hittat fukt och mögel, så använder dom fortfarande plast i taket.. Detta var ett gammalt timmerhus och ganska tveksamt att dom har plast i resten av huset även om dom säkert har det på den nya delen.
Dom skulle lägga minst en 35mm luftspalt och under det så kom isolering och plast..
Funkar det med plast om man har luftspalt mellan råspont (någon form av papp skiva) och isolering?
Jag tänkte åka upp till stugan i morgon, och om det blir dåligt väder så kommer jag kanske att börja på att fixa lite på vinden.

Jag sitter och läser lite runt på forumet om just detta, och läser ett inlägg från "Fotografen" som skriver så här :
Fotografen skrev:
har man plast kan man inte kallställa utan risk för kondensering i väggen när det är varmare ute än inne, dvs några veckor på våren.
Så när man har planer på att ha solfångare som kanske värmer accumulator tanken lite under våren och skickar det in i golv värmen / radiatorer så är det kanske inte så farligt att ha plast.. ??
 
Redigerat:
I dag har jag mellan regnfallet fått upp dom 2 sista solpanel jag hade på stugan.
Så nu är det 8 st 90 watts panel i lite olika vinklar så min laddregulator klarar av strömmen från panelen. Blir nog kanske lite fler panel när jag får möjlighet till att köpa fler, för dom såg väldigt ensamma ut där dom sista 2 ligger nu.. :(
Om det blir bättre väder i morgon så blir det taket på köket som skall göras klart, och solfångare som skall upp.. Jag har lite rör liggande så jag kan få kopplat in rören från solfångaren, men inga rör kopplingar till pumparna.
Men vi får se hur det blir.
 
  • 138.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 139.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog inte ens ha vaknat i dag tror jag.. Det har bara krånglat i hela dag.. :(
Men jag har fått upp solfångaren i alla fall..
När jag började limma ihop glaset på den så började det att regna, så jag fick dra över en presenning, då kleta limmet sig fast till presenningen och drog det utöver plåten och glaset.. Så jag fick torka av det efter alla konstens regler.. :(
Men nu är den i alla fall på plats.. Mer rör dragning i morgon..
 
  • 140.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 141.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag skrev i går stämmer nog bra..
Inte nog med att det som jag fick på ögat i går kväll, fråga mig inte hur, sitter kvar än. :(
Så kommer jag ut och ser att presenningen jag la på i går har blåst av solfångaren, och limmet har gått i upplösning. Så det är nog bara att starta om från början med glasen i alla fall.. Men tror jag väntar med glaset till i morgon så jag får köpt något annat lim.. Så det blir väl att försöka att dra rören in, och isolera dom.
 
Jag har inte fått varit till affären och köpt nytt lim, men nu värkar det som om det har satt sig, och då är det väl ganska irriterande att plocka bort allt. Så jag får se hur det går framåt.
Jag har i alla fall fått igång styrningen till solfångaren. Gjorde en liten burk till alla styrningar jag kanske kommer att använda, så nu står det två tillgängliga till andra styrningar.
142.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog nyss bort presenningen när jag tog detta kortet, och solen kommer in från sidan. Så det är ju inte så illa.. :)
 
Jag såg den på 95,5 grader innan solen försvann från fångaren.. :)
Så nu undrar jag verkligen på hur detta blir med vatten som strömmar igenom den.. Men utan kopplingar till pump eller solslinga i tanken än så länge så undrar jag lite på hur jag kommer att göra..
Funderar på att dra ut tanken och bara börja kapa ett hål så jag får in någon slinga..
 
Har fått på lite mer brädor i dag, men det går sakta nu.. Svårt att hitta motivation om dagen. :(
Men snart bara altan väggar kvar, och lite små pyssel runt om, men det löser sig nog med tiden.
146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så var jag tvungen att ta ett kort till på solfångar temperaturen. Kl 12 - 17 så var den över 120 grader.. Kollade inte när det kom sol till den i dag, men det hoppas jag at jag får med mig i morgon.
145.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh vilket roligt projekt!! Jag lär ta igen lite och läsa några sidor bakåt känner jag :) Solenergi är verkligen bäst!
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
ÄNTLIGEN...
150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det bara väggarna runt altan kvar.. Ja med brädor då.. :)
 
Alltid gott med en milstolpe :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.