skalman1 skrev:
Jag tycker helt enkelt att dom kostar hyffsat utan att egenligen ha något speciellt, varken design eller prestanda är något särskilt.
Borrskruvdragarens mjuka moment är faktiskt rätt dåligt.
Mjukt moment är höghastighet eller vilket används när man tex skruvar altan? Skulle bli sjukt besviken på min blå Bosch GSR 18v om den inte lyckas dra ihop en altan :x
http://www.bosch-professional.com/s...4123/sladdloesa-borrskruvdragare/gsr-18-2-li/
 
Mjukt moment är ju det som i huvudsak används när man skruvar träskruv.
Hårt moment påverkas ju t.ex av chuckens tyngd.
 
skalman1 skrev:
Mjukt moment är ju det som i huvudsak används när man skruvar träskruv.
Hårt moment påverkas ju t.ex av chuckens tyngd.
Men märker man av det verkligen för tex altanjobb och liknande? Specar i all ära men ofta är de ju finare på papperet än i verkligheten. Har dock ingen som helst erfarenhet mer än att riktiga tester är det enda som gäller.

Finns ju massa tester likt dessa och det skiljer ju oftast inte enormt mycket mellan de olika maskinerna i samma prisnivå.
http://www.youtube.com/watch?v=S56ka3XAxKs&feature=relmfu

Själv tycker jag Bosch blå serie är de snyggaste skruvdragarna av alla jag sett :)
Makitas blå påminner mig om trabant och 80-tal av någon anledning. Den blå nyansen är "solblekt" liksom. Usch.
Trabant-Temporary-5152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dewalts gula känns billig kinaskräp. Det i en amatörs ögon.
 
Redigerat:
Om man märker av det eller inte beror väl på vad man använder för skruvar, jag brukar pressa mina maskiner till max rätt ofta. :)

Blå bosch ser rätt ok ut på bild men dom är ju rätt fula i verkligheten i mitt tycke då dom har så konstig mörkblå färg.
Hitachi, Milwaukee och Panasonic tycker jag är rätt snygga.
Jag är ute på rätt många industrier och flera av dom har bytt från blå bosch till hitachi och milwaukee då dom funkar bättre.
 
skalman1 skrev:
Om man märker av det eller inte beror väl på vad man använder för skruvar, jag brukar pressa mina maskiner till max rätt ofta. :)

Blå bosch ser rätt ok ut på bild men dom är ju rätt fula i verkligheten i mitt tycke då dom har så konstig mörkblå färg.
Hitachi, Milwaukee och Panasonic tycker jag är rätt snygga.
Jag är ute på rätt många industrier och flera av dom har bytt från blå bosch till hitachi och milwaukee då dom funkar bättre.
Snyggt eller inte ska man aldrig debattera då det inte finns en vinnare :)
Köpte mig en Blå Bosch för nästan samma pris som en grön så jag hoppas den funkar mer än bra för mina behov. Men det tåls att se :)
 
Jag menar absolut INTE att dom är dåliga, jag har själv rekommenderat deras -2 modell några gånger.
Men jämför man med dom andra kiten som länkas till i TS så tycker jag att dom andra 2 är att föredra.

Men nog från min sida, jag har nog skrivit tillräckligt i denna tråden nu. :)
 
silvr skrev:
Samtliga är ju riktigt tunga as att släpa runt på, behöver du all effekten till altanen och "around the house"? För annars är det ju skönare med ett kilo mindre i handen. Nån av maskinerna ligger ju på 2,5 kg(!)
Nä det är klart jag klarar mig säkert med en "Skil" för 399:- från nåt lågprisvaruhus, men hur kul är det? :)

Tanken med 18v är att det går ju att köpa till nakna maskiner då också om man skulle vilja i framtiden.
 
roadss skrev:
Nä det är klart jag klarar mig säkert med en "Skil" för 399:- från nåt lågprisvaruhus, men hur kul är det? :)

Tanken med 18v är att det går ju att köpa till nakna maskiner då också om man skulle vilja i framtiden.
Fast passar Blå Bosch 18V Power For All verkligen? Tolkat det som bara gröna serien är de som har detta men kan ha fel..
 
Power for all är väl grön bosch, men blå bosch har ju ett ganska brett 18v program också.
 
Tänkte bara bistå med min erfarenhet av altan och skruvdragare. Jag har byggt 140 m2 altan runt mitt souteränghus. Jag har "fastnat" i blå bosch träsket och är väldigt nöjd med det. Jag körde Jetting-skruv till allt, olika storlekar såklart. Trallskruv drog jag med GDR 10,8-Li och bärlinor/stolpar mm hade jag GSR 14,4-Li. Detta funkade alldeles utmärkt! Har 3 batteri till GDR:en och gick byta lite då och då. Men hellre det än att bära på en dragare som väger 2 kg...
 
roadss skrev:
Nä det är klart jag klarar mig säkert med en "Skil" för 399:- från nåt lågprisvaruhus, men hur kul är det? :)

Tanken med 18v är att det går ju att köpa till nakna maskiner då också om man skulle vilja i framtiden.
Finns iofs dyrare maskiner än så som är lätta :) Förstår din tanke, ville bara väcka frågan så du inte köper tyngre än du verkligen behöver. Skillnaden mellan 1,5 och 2,5 är inte liten direkt.
 
roadss skrev:
Tanken med 18v är att det går ju att köpa till nakna maskiner då också om man skulle vilja i framtiden.
I så fall ska du definitivt satsa på Makitas 18V LXT-serie. Klart bredast utbud på maskiner som använder sig av samma batterier.
 
arwid skrev:
Jag har handlat två gånger från toolvault och det har fungerat utmärkt båda gångerna, tog ca 10 dagar att få paketen därifrån om jag inte minns fel, har inte 18v kitet men däremot ett 14,4 v kit som jag tycker fungerar utmärkt.
Det lutar åt Panasonic.. Nu är det ju inte säkert att det är samma som 18v kitet, men hur är väskan till ditt kit, är den hyffsad? Vet du om det går at ta av stödhandtaget på borrskruvdragaren?

Lite nyfiken på DeWalt också men har läst mycket negativt om dom, att kvaliteten ska ha blivit riktigt kass på senare år. Ligger det någon sanning i det tro?
 
Jag tycker väskan till mitt 14,4v kit är bra det ryms 2 extra batterier utöver de två som följer med samtidigt som man har plats för lite askar med bits och den känns stabil, har iofs inte jämfört med andra märkens väskor men den torde tåla en del.

Jag har inte något stödhandtag till någon av maskinerna i mitt kit men den borde vara löstagbar, testa mejla och fråga om detta ifall du inte hittar någon information på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.