Vad är det här för puts och kan jag sätta kakel på den?

ImageUploadedByTapatalk1336647123.271030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1336647145.079616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
jag skulle satt en skiva på den väggen först
 
Nä det är inget alternativ, antingen så lagar jag skadorna och sätter kakel direkt, eller så tar jag bort putsen och putsar om, helst så gör jag det första alternativet :)
 
Sitter putsen bra är det bara att sätta kaklet. Dra på lite primer först bara.

Jag vet inte om bilden är otydlig, men jag tycker inte att denna skada ser speciellt djup ut? Det ser nästan ut som att det bara är färglagret som är borta? Detta jämnar du till med kakelfixet.
 
Den är några millimeter djup men det finns värre hål, hörde att man måste använda samma puts när man ska laga
 
Ingen som vet vilken puts det är?
 
Det ser ut som gammal manuellt blandat C-bruk. Skrapa bort färgen och putsa med Putsbruk C. Välj en fin variant om du skall lägga på tunt. Förvattna ordentlig innan. Puts och betong är alltid det bästa underlaget för en plattsättning.
 
ImageUploadedByTapatalk1337174735.063291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag rensat lite och på ytterväggen sitter putsen dåligt och under är det sån isolering som visas på bilden... Ska ja rensa bort isoleringen och putsa om eller bara försöka laga skadorna?
 
Sitter den ordentligt fast på väggen kan du putsa över.

Jag har likadant hemma hos mig och jag fick plocka ner stora flak med puts p.g.a. att vassen (eller vad det är) hade släppt. Men det var inga problem att putsa över på de ställen där det satt, snarare tvärtom eftersom vassen gjorde att det var mycket enkelt att slänga på putsen.
 
Givet den sista bilden är det inte enklare att fylla hålen med lämpligt material och sedan limma upp lämpliga skivor som underlag för kaklet? På köpet får du perfekt slätt underlag för ditt kakel och ev rörelser i bakomliggande riskerar inte att spräcka kaklet
 
myrstack skrev:
Givet den sista bilden är det inte enklare att fylla hålen med lämpligt material och sedan limma upp lämpliga skivor som underlag för kaklet?
Varför skulle skivor (vad du nu avser med "skivor") utgöra ett bättre underlag för kakel, än puts?

myrstack skrev:
På köpet får du perfekt slätt underlag för ditt kakel och ev rörelser i bakomliggande riskerar inte att spräcka kaklet
Förklara gärna vilka "bakomliggande rörelser" man har på en putsad betongvägg? Förklara även hur en "skiva" skulle vara till hjälp om man får rörelse i en betongvägg?
 
Jo det är det säkert, men det är både en prisfråga och sen så är jag tveksam till att stänga in fukt i betongväggen, så jag har helst puts på väggen
 
eviljava skrev:
Varför skulle skivor (vad du nu avser med "skivor") utgöra ett bättre underlag för kakel, än puts?
Bättre skrev jag inte, jag skrev lämpliga. Som underlag för kakel borde bra puts och skivor vara likvärdiga/tillräckligt bra. I detta fallet var frågeställningen från början om putsen var tillräckligt bra och i alla fall sista bilden gör mig ordentligt tveksam på om det är ett lämpligt underlag för kakelsättning. Är det en betongvägg i detta fallet under härvan med isolering?

Sätter man en lämplig skiva över en vägg där man tex ser putssprickor och limmar med tex LIP Flexicol kan man undvika att ev framtida rörelser gör att kakel/fogar spricker då limmet har en viss flexibilitet. I grund och bottan är det väl en fråga om hur snabbt man vill ha en kakelklar yta
 
myrstack skrev:
Bättre skrev jag inte, jag skrev lämpliga. Som underlag för kakel borde bra puts och skivor vara likvärdiga/tillräckligt bra. I detta fallet var frågeställningen från början om putsen var tillräckligt bra och i alla fall sista bilden gör mig ordentligt tveksam på om det är ett lämpligt underlag för kakelsättning. Är det en betongvägg i detta fallet under härvan med isolering?

Sätter man en lämplig skiva över en vägg där man tex ser putssprickor och limmar med tex LIP Flexicol kan man undvika att ev framtida rörelser gör att kakel/fogar spricker då limmet har en viss flexibilitet. I grund och bottan är det väl en fråga om hur snabbt man vill ha en kakelklar yta
Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt en skiva skulle förhindra att kaklet spricker om betongväggen rör sig?

När en betongvägg rör sig (om det mot förmodan skulle inträffa) har man gissningsvis mycket större problem än sprickor i kaklet...

Ang. "isoleringen" är det någon form av vass som var vanligt som putsunderlag på 50-talet. Det är ett fint underlag för puts om det sitter.
 
Jag skulle ta ut en murare och konsultera. Om det är vassreverterad vägg kan putsen vara kalkbruk, då är det direkt olämpligt som underlag för plattsättning. dessutom kan du inte lappa med vad som helst eftersom att kalkbruket inte innehåller cement och därför är extremt svagt. Tumregeln vid putsning är att lägga starkt i botten och bygga svagare längre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.