Det är i ha problem att ploga utan kedjor. Faktum är att kedjorna inte funkar på AWD-maskiner ens. Jag har själv en väldigt backig trädgård med mycket brant uppfart. I vintras plogade jag till och med uppfarten uppåt! Du kommer bli förbluffad av vad AWD-maskinerna klarar av!
 
Glömde fråga vad hete 216 AWDn tidigare? Hittar inget om den på nätet med tanke på att den är nyhet.

Såg en youtube på 15TS AWD när de skottar snö, den verkar råstark. Misstänker att 216 awd inte har riktigt samma power.
 
R216 AWD hette förut R16 AWD. Det som skiljer mot en 15Ts AWD är att det är en Kawasaki v-twin i R15Ts. Effekten är i princip identisk med R216, och det är samma transmissioner. Så vad du såg på filmen stämmer även överens med en R216.
 
Vill inte kapa tråden, men är nyfiken..

När ska man byta rider? Klipper sedan åtta år ca 5000 m2 "vildtomt" med en 13RS och frågan är när det är optimalt att satsa på något nytt?
 
Är det något du vill göra som din gräsklippare inte klarar? Det borde väl vara bäst att byta gräsklippare på vintern, när ÅF vill sälja ut inför nästa säsong.
 
Det skulle väl vara att klippa stubb och sten då! :D

Maskinen får jobba hårt här, har bytt lager i klippbordet, medbringare/brytpinnar på knivarna är meningslöst pga all sten. Bultarna till knivarna har jag bytt till rostfritt, vanligt järn går av. You get the picture..

Frågan är väl egentligen om jag skall oroa mej för hydrostaten och/eller motorn pga den hårda användningen?
 
Hur många timmar har maskinen gått då? Hydrostaten bör hålla många hundra timmar, och den bör ju inte belastas hårdare för att du klipper sten. Och motorn bör ju inte ge upp före hydrostaten. Finns inte slaghack som tillbehör till din maskin?
 
Tobias Rydholm skrev:
Hur många timmar har maskinen gått då? Hydrostaten bör hålla många hundra timmar, och den bör ju inte belastas hårdare för att du klipper sten. Och motorn bör ju inte ge upp före hydrostaten.
Bra fråga, kanske 8 år x 6 månader/år x 4 veckor/månad x 4 h/vecka = ca 750 timmar. Alltid full gas.


Tobias Rydholm skrev:
Finns inte slaghack som tillbehör till din maskin?
Vad är det?
 
Har maskinen gått så länge ska du nog inte vara missnöjd den dagen den ger upp. En slaghack är ett klippaggregat för tuffare ytor, med en roterande horisontell axel med vikter på. Fast den är till för att klippa ner buskar och sly.
 
OK, tack! Ska kolla vad handlaren bjuder i inbyte!
 
Kolla då på en maskin i R300-serien. Den har en annan redskapsram än R200-serien, som klarar betydligt fler tillbehör.
 
Jag har bestämt mig för att satsa på en större maskin än 13C.

Står mellan följande:
R216 AWD för att kunna skotta snö på vintern när det behövs.
R215TX för tystnad
R318 för 112cm klipp.

Vilken tror ni jag blir mest nöjd med? 112cm lockar men även snöbladet på AWDn
 
Svårt val. Jag hade inte kunnat använda en 2WD, så för mig hade valet vart enkelt. Och 103-däcket är bredare och bättre än 94, även om ett 112 givetvis är ännu bättre. Prismässigt är det rätt jämnt mellan en R318 med C112 och en R216 AWD med C103 va?
 
Ja det är samma pris mer eller mindre.

Hade du valt 216 AWD över E318 med 103?
 
Svår fråga. Det går ju att ploga med en 2wd också, förutsatt att det är hyfsat plant. Men då behöver du nog kedjor och hjulvikter. Och när du klipper din tomt är det inga fördelar med en AWD om det inte är backigt. Det är mindre som kan strula på maskinen, och den river inget gräs i snäva svängar. Sedan är R318 snyggare också, och du får timräknare. Det är också smidigare att sätta klippdäcket i serviceläge på den redskapsramen. Om du vill kan du ju sedan köpa ett borstaggregat och borsta bort snön.

Men en AWD är en AWD. Tror du att du kommer behöva fyrhjulsdrift när du plogar? Annars ska du nog ta R318.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.