Ska montera stående z-panel under sommaren på en stuga tänkte jag och planerar nu. Hur monterar jag en sådan panel så att den blir snygg med tanke på fönster?

Nu vet jag inte hur mkt man kan justera en z-panel, men sätter jag en bräda på var sida om fönstret och sen räknar på hur många brädor jag får in mellan dem och justerar måttet efter detta? Behöver jag följa det måttet sedan på resten av panelen? Har fönster i lite olika bredder nämligen, men aldrig olika på samma vägg. Ska ha på foder också såklart.

Tacksam för lite tips!
 
Z-panel kan du inte anpassa måtten på. Du börjar i ena hörnet och travar på till andra hörnet. Foder spikas utanpå, glöm inte att överblecket ska monteras innanför Z-panelen.
 
Tackar. Det var ju faktiskt ett svar som för en gångs skull underlättar jobbet :)
 
Finns det något tänk kring i vilken ände man börjar? Dvs bygga från vänster eller höger? Spelar det någon roll?
 
Korvgubbe
Höger eller vänster spelar egentligen ingen roll beroende på hur du ändevänder dem, men lägg dem "ovanpå" varandra så att du med bräda två klämmer fast bräda ett, istället för att försöka lirka in bräda två under bräda ett.
 
Kan bidra med en bild - är precis klar med fasaden med stående z-panel för vår Attefallstillbyggnad. Runt fönster så får man ”skära ut” för fönster. Cirkelsåg för längsgående och sticksåg för de sista bitarna. Lite andra tips på vägen; som all panel är den lite känslig för sol, så täck gärna så att inte brädorna slår sig. Måla brädorna innan de sätts upp.
 
  • Nyrenoverad Attefallstillbyggnad med svart stående z-panel, omgiven av skog, med stege och grill framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Welroos
  • Laddar…
En sak som kan ha betydelse:
Finsågade panelbrädor är ibland så grovt sågade att träflisorna sticker ut så mycket att brädorna bör vändas med flisorna nedåt, så vattnet rinner av.
Så var det i alla fall på "vanlig" panel som jag satte upp på vårt förr-förra hus.
Z-panel har jag bara satt liggande, och då spelar det ju ingen roll.

Och jag instämmer med Matti_75 i #2!
Att försöka anpassa panelen till varierande fönster- och dörrbredder kommer nog bara att leda till huvudvärk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.