EKLK 5G2,5, jag ryyser. Försöka trycka in en EKLK 5G2,5 i en U-56dosa där kabelgenomföringen ger med sig och följer med in i dosan när man trycker. BLÄ! Jag tackar gudarna för att jag slipper EKLK!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
EKLK 5G2,5, jag ryyser. Försöka trycka in en EKLK 5G2,5 i en U-56dosa där kabelgenomföringen ger med sig och följer med in i dosan när man trycker. BLÄ! Jag tackar gudarna för att jag slipper EKLK!

//Patrik
låter som ett namnbyte är på G? ÄCKEL 5G-2,5?
 
Ja, kanske det. Klamra ÄCKEL 5G2,5 och montera ett uttag från ÄCKLO. ;)

//Patrik
 
Känns som toppen inte kommer flytta på sig heller. Det blir ju ett nytt skott som skjuter iväg uppåt :rolleyes:
 
När jag läste första inlägget var den spontana tanken att bara måla kabeln i tallbrun färg, sedan fick TS tag på en elektriker riktigt snabbt (eller illa dolt hemmapul) och nu ligger kabeln avklippt vid roten på tallen.

Jag hade skruvad dit en planka i stammen ca 50cm ovan mark, sattit en ipklassad kopplingsdosa och dragit kabeln dit. Klipps det och trimmas runt tallen så sätt dit ett galvat kabelskydd utanpå kabeln så den inte skadas.
sedan en kabel som föreslagits i tråden upp till armaturen som hålls på plats med bruna kabelklamers, avsluta med slack på ca 50 cm i en kringla som hålls ihop med eltejp.

Nu vill jag veta vilken 50w led armatur det är, är intresserad av en sådan själv för att lysa upp en ek.
 
Intressant att ingen mer än mig skrivit nåt om det där med vilka material som riskerar att skada/döda trädet!

Är det bara kopparspik man behöver hålla reda på?

Jag hade nog, antagligen mot bättre vetande, satt fast kabeln på trädet med nåt i stil med dessa (bagagestropp = "bläckfisk-lastspännare" fast bara en rem med två krokar, den där varianten som man kan paja ögonen med). Inget som spikas in i trädet och dessutom hänger det med när trädet växer. Komplettera med buntband mellan spännare och kabel, som ser till att spännarna inte glider ner.
 
Spik i ett träd skadar möjligen klingan/kedjan på sågen som en gång kommer att såga i trädet inget annat.
 
Saker RUNT stammen skadar trädet och kan döda det, även om det är gummisnoddar, eftersom det är skiktet precis under barken som är själva blodådernätet så att säga, det är där trädet bildar nytt trä, så att det blir årsringar, det ska väl folk som håller till här ha koll på? Inte kopparspik, inte något som rostar, väl synligt så att man inte skadar sågen den dag trädet ändå ska ner.

Dessutom håller bagagestroppar knappast mer än max en säsong utomhus, de tål inte väder och vind nåt vidare.

Vanlig spik ska funka bra, det blir minimalt hål i "huden".
 
Träden växer från toppskottet, så det spelar ingen roll var man sätter strålkastaren, den kommer sitt kvar på samma höjd över marken (med reservation för att trädet kan röra sig lite i sidled).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.