Undrar om någon känner till om det finns någon diskmaskin (helst bänkmodell), där man inte behöver ha en trycksatt vattenledning, utan som har vattenbehållare, eller där man kan ansluta behållare, och som sedan själv suger upp vatten eller bygger upp ett tryck.
 
Det tryck som diskmaskiner använder under diskning/sköljning byggs normalt upp av en inbyggd pump, så det finns nog inte något speciellt krav på det yttre vattentrycket.
Det bör alltså räcka med en tank som är placerad högre än diskmaskinen,
men jag har inte testat.

/Hasse
 
Diskmaskinen behöver vattentryck in för att kunna fylla sig själv. Och mig vetligen finns det ingen maskin som klarar av att ta in vatten utan externt vattentryck.
Min fråga tillbaks är varför du skulle vilja ha detta ? Oftas har man tillgång till vatten där man har ett avlopp?

Mvh Richard
 
Kanske en diskmaskin för husvagnar skulle fungera?
 
klypert skrev:
Diskmaskinen behöver vattentryck in för att kunna fylla sig själv. Och mig vetligen finns det ingen maskin som klarar av att ta in vatten utan externt vattentryck.
Min fråga tillbaks är varför du skulle vilja ha detta ? Oftas har man tillgång till vatten där man har ett avlopp?

Mvh Richard
Oftast ja, men inte alltid,! Inte i detta fall där avlopp finns, men vatten hanteras med 20-litersdunkar.
 
Swede2 skrev:
Kanske en diskmaskin för husvagnar skulle fungera?
Mycket möjligt. Visste inte att det fanns. Får googla lite.
Tack för tipset!
/Fummel
 
Borde väl räcka att ställa en 20 litersdunk med kran i botten ovanför maskinen när den används. Hur mycket vatten går det åt totalt på en disk ? 15 liter ? Då fixar vattenpelaren trycket. Har sett diskmaskiner ombyggda till smådelstvättar matas på detta sätt
 
slaskman skrev:
Borde väl räcka att ställa en 20 litersdunk med kran i botten ovanför maskinen när den används. Hur mycket vatten går det åt totalt på en disk ? 15 liter ? Då fixar vattenpelaren trycket. Har sett diskmaskiner ombyggda till smådelstvättar matas på detta sätt
Det var vår första tanke, men jag blev osäker på om det räckte. De maskiner (även ovan nämnda för husvagn) som jag hittat kräver 0,8 mbar. Har ingen uppfattning om vad det innebär.
Tank på maskinen, på en hylla, på taket, i träden... :x ???
 
Fummel skrev:
Det var vår första tanke, men jag blev osäker på om det räckte. De maskiner (även ovan nämnda för husvagn) som jag hittat kräver 0,8 mbar. Har ingen uppfattning om vad det innebär.
Tank på maskinen, på en hylla, på taket, i träden... :x ???
0.8 mBar är ju nästan ingenting!
Det motsvarar ungefär 1 cm vattenpelare, så det är inget problem.
Vattenytan i tanken måste alltså vara minst 1 cm högre än maskinens inlopp.

/Hasse
 
ja 0,8 mbar kan inte vara mycket, i normal kommunalt vatten behöver det vara en 5-6 bars tryck i alla fall. Bara som jämförelse....
 
Fummel skrev:
Undrar om någon känner till om det finns någon diskmaskin (helst bänkmodell), där man inte behöver ha en trycksatt vattenledning, utan som har vattenbehållare, eller där man kan ansluta behållare, och som sedan själv suger upp vatten eller bygger upp ett tryck.
Nu var det här ett väldigt gammalt ämne som jag ramlade på när jag letade diskmaskin för husvagn men jag kan väl berätta att jag under ett års tid körde min stora diskmaskin utan ha något vatten inkopplat till den. Det berodde på lite renovering som kom på efterkälken. Det är lite mer passning att göra så men det går. Det man får göra är att lyssna efter när diskmaskinen ska ta in vatten också öppna luckan och fylla på från hink, vattenkanna eller dylikt går bra så att vattnet kommer lite över de undre diskarmarna det lär man sig snart eftersom diskmaskinen inte startar igen när man stänger luckan om det inte är tillräckligt med vatten i den. Det förutsätter att man har ett golv som tål lite vattenspill men det funkar! En behållare över diskmaskinen som man kopplar in vattenslangen i borde fungera utan problem om man har en så stor behållare att det räcker. Hoppas det löste sig med diskmaskinsfrågan för er! Det fungerar lika bra med en bänkdiskmaskin!
 
Detta påminner mig om min ungdom.

I flerfamiljshuset där vi bodde fanns som vanligt en tvättstuga i källaren.
Tvättmaskinen var kopplad till en myntautomat, som reglerade elen som värmde vattnet.
Morsan, som inte fick så mycket hushållspengar, fyllde tvättmaskinen och startade den.
När maskinen började ta in vatten stängde hon av strömmen, och fyllde några hinkar varmvatten från kran i tvättmedelsfacket.
Sedan körde hon igång tvättprogrammet igen.
Morsan sparade säker en femtioöring per tvätt.

Detta var på flashigaste adressen, 100 meter från Götaplatsen i Göteborg :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.