Hej!

Kommer snart av olika skäl att lämna nuvarande kedjehuset med liten gräsplätt och flytta till en liten lägenhet istället.
Har sneglat på en med fransk balkong, som pga detta inte verkar bli så dyr. Frågan är hur instängd jag kommer att känna mig. Är ingen trädgårdsmänniska, men gillar ju att vara ute. Innergården är fin med sitt-och grillplats mm. Kommer man att vara där, med tanke på att man sällan ser någon utnyttja dessa platser när man går förbi liknande områden?
Jag tänker även att under de mörka månaderna så har det ingen betydelse.
Någon som har erfarenheter??
 
Det med lägenheter och uteplatser är lite si och så. Du kan ha någon jobbig granne som kommer varge gång du fikar eller grillar med din fru/tjej. Det är inte roligt i längden.
 
Vi har haft en stor fin lägenhet med öppenspis och gemensam uteplats dock utan balkong. Jag skulle aldrig köpa en igen utan balkong. Ibland ville man bara gå ut och få lite luft, bara sitta för sig själv, men det går inte om man saknar balkong. Det slutar med att du går och tänker på det och då stör du dej på det mer än du egentligen störs av själva problemet.

MVH

Anders
 
Jag bodde tidigare i en lägenhet med två balkonger, en i norrläge och en i söderläge. Det var faktiskt den i norrläge som vi använde mest för att sitta och äta och fika. Det var ofta för varmt på söderbalkongen.

Skulle jag flytta till lägenhet så skulle balkong vara ett krav.
 
T
Balkong är överskattat, bättre man går ut och rör på sig istället. Eller sitta nere på innergården eller dyligt.
 
tank77 skrev:
Balkong är överskattat, bättre man går ut och rör på sig istället. Eller sitta nere på innergården eller dyligt.
Ibland hinner man inte göra det pga småbarn,laga mat,tvätta och fixa.
 
Korvgubbe
Under mina studier jag bodde jag i en lägenhet utan balkong och jag säger aldrig mer!
Möjligheten att bara kunna ta en kopp kaffe ute i den första vårsolen, eller att enkelt kunna vädra ur kläder och täcken, torka blöta kläder osv är värt väldigt mycket. Att innergårdarna står tomma är nog ingen slump, de används inte för att det är för omständligt, det känns inte tillräckligt privat med mera. Att bo i lägenhet utan balkong är som att bo i ett hus utan trädgård, helt ologiskt!
 
Tack för alla synpunkter!
Har nu varit och kollat på lägenheten och det är ingen höjdare att inte ha balkong. Var inne på det Tank77 skriver, eftersom jag håller igång en del på fritiden, men visst är det skönt att "bara gå ut och sätta sig".
 
Hej o tack för hjälpen!
Skrev kontrakt på lägenhet med balkong idag. Känns riktigt bra trots merkostnaden. Skönt att kunna ta en fika ute...:cool:
 
Kom ihåg grillen. En bra elgrill gör balkonglivet bättre.
 
Kanon! Jag misstänker att en liten gasolgrill är uteslutet??

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Korvgubbe
Kolla först vad som är tillåtet innan du spenderar en massa pengar på en grill.
 
nikasp
Jag flyttade till en nyproducerad lgh precis. Den har >16 kvm uteplats på bottenplan och det är faktiskt helt suveränt. Har haft två tidigare lgh med balkong och några utan och inte ens balkong finns inte på kartan (är sugen på hus också). Stod och körde sticksåg i solen utan att någon granne riskerar sågspån i kaffet :) Ska skruva trall snart och får en minigräsmatta utanför fönstret också. Annat som jag inte är 100 nöjd med men på det stora hela ganska bra.

PS. Angående grill så säger de här stadgarna att elgrill är OK. Tror att kolgrill blir för osigt och även större risk för brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.