Var på överlåtelsebesiktning igår (i egenskap av köpare).

Huset är från 54 så givetvis fanns det en hel del riskfaktorer men inget som vi inte redan väntat oss eller som inte kommer försvinna vid vår renovering.

Dock fanns det ett fel av vad som skulle kunna vara lie större dignitet. Felet är som sådant att det måste åtgärdas fortast möjligast. Säljaren har vid utbytande av ett stuprör dels valt ett dör sista vinklade delen är extremt kort och dels vänt denna så att vattnet från stupröret leds direkt till grunden...

På bägge sidor om källarväggens hörna (utsida) kan man se sprickor i putsen och putsen buktar även ut. Säljaren blev informerad om att omedelbart skaffa (kommer inte ihåg namnet) en sort plastslang/säck som leder vattnet en bra bit bort från grunden. Jag hoppas att de gör detta omedelbart men något annat lär de inte göra.

Besiktningskvinnan sa att möjligheten fanns att det so far bara var putsen som var skadad men kunde givetvis inte lämna några garantier. I källaren så ligger det en tvättstuga precis där utan avfuktare så att det kändes fuktigt där kan ju bero både på inre och på yttre faktorer.

Vad hade ni gjort i detta läge? Vi vill ju gärna ha huset.
 
Jag hade inte oroat mig. Tvättstugan, är det rena putsade väggar, eller uppreglade väggar med trä/skivor?

Om det inte finns något organiskt material i källarväggen och det inte fanns synliga skador invändigt så skulle inte jag oroa mig. Och som sagt ev. synliga skador på putsen kan relativt lätt åtgärdas när väl tillförseln av fukt stoppas.

Nu förutsätter jag att den ev. skadan är begränsad i storlek, men om ex. hela väggen vore genomsur så borde det ha synts lite här och där som fuktgenomslag.

Om du absolut vill pruta så kan du ju iofs försöka hävda att det kommer att kosta att åtgärda putsen som redan var skadad på utsidan.

Nu vet jag ju inte hur illa det var där, och hur synligt det blir om putsen släpper helt där. Men det borde inte vara något större jobb att reparera. Fast klart, låter du hantverkare fixa det så kanske det kostar 5 - 10 000.

Den där slangen som mäklaren pratade om är en ganska smart pryl, det är en slang som ligger ihoprullad mha. en fjäder. När det blir tryck på vattnet i stupröret så rulla den ut sig typ en meter, och släpper ut vattnet, sedan rullar den ihop sig igen. Tror jag sett den för någon hundring på Clasohlsson.

Ett problem som jag tror den kan ge är på vintern, det måste rimligen bli lite vatten stående i stupröret som inte orkar rulla ut slangen, på vintern fryser det och borde göra att man får en ispropp i röret. Då kan röret frysa sönder. Men det är bara en personlig reflektion, behöver inte alls vara ngt. problem.
 
Du tror det är hyfsat lugnt då? Vi har ju ändå tänkt oss att putsa hela huset (tegel) så är det en ren putsskada så blir den ju åtgärdad i vilket fall som helst.

Det besiktningsmannen ansåg oroande var just att det fanns sprickor på bägge sidd om hörnet. Om det lämnades som det var så skulle huset fortsätta sjunka i det hörnet och katastrofen vara ett faktum. Det är mer det som känns oroande att vi kanske förbereder oss på att det är ett putsproblem och så visar det sig att stommen inte mår så bra.

Källareväggen är inte beklädd med någonting dock gick det inte riktigt att se just det hörnet inifrån pga saker i vägen.

Den där slangen är ju egentligen bara en tillfällig lösning på ett problem. Vi kommer förhoppningsvis bygga ut där så då blir det inget stuprör där och på övriga stuprör funderar jag på bevattningstunnor. Billigt, löser problemet och ger gratis vatten till trädgårdslandet. :p
 
Nu snurrar jag till det.

Väggen som är skadad är inte alls tvättstugan invändigt utan ett garage klätt med gipsskivor... Dessa såg inte alltför bra ut man meddelas.

Har precis fått mail från besiktningsmannen som föreslår fortsatt teknisk utredning dvs bort med gipsskivorna längst in, fota, känna, kolla samt rapportera till henne så att hon kan bedöma risken.
 
Då låter det ju genast mer oroväckande. Behöver inte vara jätteilla.
 
Om ni ändå hade i åtanke att dränera huset så kör på.

Att byta lite isolering och gips i garaget är inte direkt finlir så oroa dic inte för det.

Rekommendation om fortsatt teknisk undersökning står där per automatik eftersom punkten inte är en grön bock så att säga.
Kolla om du och säljaren tillsammans kan ta av en gips skiva så ser ni snabbt hur det ser ut. Så har du gjord vidare teknisk undersökning.
 
Nu har jag fått protokollet och det är väl inte direkt ngn rolig läsning vad det gäller tillbyggnaden. De har byggt i trä, inte använt plast eller liknande material och isolerat med gullfiber, inte tätat tilräkligt på vissa ställen ex. vid fönster. Det finns alltså en risk för mögeltillväxt och liknande. Golvet har de lagt plasmatta på så hela golvet bör tas upp och göras om. Taket har ingen ventilation ev. luftspalt och mögeltillväxt kan alltså finnas.

Sitter nu och räknar lite smått på vad det kan kosta att ta bort skiten och göra om det precis likadant (inför snack med mäklaren/ säljaren), har kollat upp vad byggsatsen (vill påstå att de köpt en byggsats) kostar m tak och isolering. Snickaren har gett ett ca pris men elektrikern vägrar.

Så vad tror ni att det kostar att dra el i ett helt vanligt rum på 3,8*5,2? Vad kan man räkna med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.