Det är dags att börja fundera över inkopplingen av luftavfuktaren. Avfuktaren är levererad mad en vanlig jordad stickpropp. Jag tar upp en inspektionslucka ca 50 x 70 cm i bjälklaget/golvet.

Fråga. Är det tillåtet att använda ett vanligt jordat utanpåliggande vägguttag (samma som för motorvärmare), som skruvas fast på en lämplig golvregel inuti lucköppningen?

Jag anlitar en certifierad elektriker.
 
Ja, om det är skyddat av en jordfelsbrytare.
 
Tack för svar. Och samtidigt "ajajdå", det krävs alltså jordfelsbrytare. Kan man använda tex Biltemas jordfelsbrytare 46-363, som ju faktiskt bara sticks på vägguttaget? Kostar bara 90 kr. Om inte så sitter den gamla centralen 2 m ovanför luckan.
 
Nej den ska vara en "riktig" en typ 402147 och en kapsling typ Art.nr: 403005 hos Jula om det är viktigt att det är billigt. är funktion och säkerhet viktigare finns det bättre fabrikat tex. Hager.
 
Utmärkt tillfälle att sätta en jordfelsbrytare på hela anläggningen. Två bra saker för ditt hus på samma gång! (y)
 
OK, tack för svaren. Jag låter elektrikern bestämma valet av JFB. Det finn redan en JFB på DIN-skena (?) i en nyare central i huset, den krånglade/tjuvlöste så den byttes på garantin
 
Tips:

Om du kan så koppla nåt som används ofta men inte är så viktigt på samma jordfelsbrytare ifall du installerar en separat i stort sett bara för avfuktaren. Ett bra exempel är belysningen i nåt rum som ni är ofta i. Poängen är att på ett bra sätt märka ifall jordfelsbrytaren löst ut.
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
I mitt fall är avfuktaren i källaren på samma jordfelsbrytare som kaffekokaren (och all annan el i köket för handmaskiner).
 
Det där var bra tips. Jag ber elektrikern koppla till kaffebryggaren, då vet jag genast när det krånglar
 
Du kan ju alltid dela upp huset lite lämpligt så att man inte ens ligger i närheten av att JFB löser ut av normala små läckströmmar. Många bäckas små osv. Elektrikern kan ju se vad som är enkelt att lägga över.

Där det är mera kritiskt (personskyddsautomaten för värmepumpen som är enda värmekällan) har jag en hjälpkontakt som styr en krets till larmet. Vill ju inte huset ska frysa sönder om man är borta över julhelgen.
 
Om man är borta över julhelgen kan man iofs ha ett par portabla element utspridda. Problemet är att de billigaste har visserligen en "termostat" men den mäter tyvärr mest själva elements värme, så man får hänga på en lös termostat en bit från elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.