Hej,

jag har sett att denna fråga har varit uppe vid ett flertal tillfällen på den här sajten, men den tål att ställas igen. Är det någon som har, eller vet hur man kan få tag i tomter i Linköping med omnejd. Ställen där vi söker är lite utanför stan, men inte direkt i obygden. Passande ställen vore Slaka, Skeda, Kaga etc.

Vi vore oerhört tacksamma för all hjälp!

MvH,

Per o Jacquline
 
Såg just på LB-hus hemsida att de har lite tomter runt och i Linköping. Kolla där och även andra hustillverkare.
 
Hej,

tack så mycket. Skall ut och kolla på tomterna i helgen, men det verkar bara tomten i Kolbyttemon som är intressant. Tomten vi letar efter skall också vara relativt stor, minst 1500-2000 m2.

Trevlig helg,
Per
 
Hur såg tomterna ut? Blev ni intresserade?

Jag har också sett att det finns några tomter på blocket och hemnet i Linköpingsområdet.
 
Vi letar också tomt i Linköping. Dock utan större framgång ännu så länge. Visst går det att få tag i tomt via hustillverkare men då blir priset något helt annat + att man är bunden till just den tillverkaren. En något märklig möjlighet som precis öppnat sig är att hitta en industritomt!!?? Kan låta märkligt men jag har en god vän som just nu håller på att bygga utanför Linköping. Tomten, som jag tror är på 1500 kvm var klassad som "industritomt" (eftersom det tidigare har legat ett snickeri på tomten tror jag. När han köpte tomten var dock allt rivet och tomten helt "ren"). Han fick köpa tomten "väldigt billigt" (under 100kr/kvm). Det har tagit honom 2½ år att få byggnämnden att bevilja bygglov (hans fall verkar vara det första av detta slag). Byggnämnden beviljade till slut bygglov och skrev ungefär så här "att så länge som eventuell komplementbyggnad inte har större yta än industrifastigheten (där verksamhet bedrivs) så är det ok att bygga. Min kompis har registrerat en enskild firma där han uppger att han ska bedriva "fordonsreparationer", planerat för ett garage på 170kvm (vilket blir ett utmärkt garage/förråd) samt ett 1½ plans hus på 165kvm. Detta är tydligen ok!!??
 
*suck*

Kanske skulle vi gå ihop ett gäng och köpa en hel åker, ska ju vara billigare än att köpa tomtmark. ::)

Hm...ett eget villaområde där vi bygger med vilken leverantör vi själva vill och med fast lina för uppkopplingen förstås. ;)

Låter ju som rena Konsum-kooperativet. ;D ;D ;D
 
Vi joinar gärna kooperativet... :D

MVH /BiLKPG
 
Cribo skrev:
Vi letar också tomt i Linköping. Dock utan större framgång ännu så länge. Visst går det att få tag i tomt via hustillverkare men då blir priset något helt annat + att man är bunden till just den tillverkaren. En något märklig möjlighet som precis öppnat sig är att hitta en industritomt!!?? Kan låta märkligt men jag har en god vän som just nu håller på att bygga utanför Linköping. Tomten, som jag tror är på 1500 kvm var klassad som "industritomt" (eftersom det tidigare har legat ett snickeri på tomten tror jag. När han köpte tomten var dock allt rivet och tomten helt "ren"). Han fick köpa tomten "väldigt billigt" (under 100kr/kvm). Det har tagit honom 2½ år att få byggnämnden att bevilja bygglov (hans fall verkar vara det första av detta slag). Byggnämnden beviljade till slut bygglov och skrev ungefär så här "att så länge som eventuell komplementbyggnad inte har större yta än industrifastigheten (där verksamhet bedrivs) så är det ok att bygga. Min kompis har registrerat en enskild firma där han uppger att han ska bedriva "fordonsreparationer", planerat för ett garage på 170kvm (vilket blir ett utmärkt garage/förråd) samt ett 1½ plans hus på 165kvm. Detta är tydligen ok!!??
Skulle inte bygga under premisserna - låter vanskligt! Man kan inte lura systemet. Om nämnden sedan ser att det inte handlar om industrifastighet utan permanentboende kan lovet revideras.

Varför inte satsa på Norsholm, det tar oss ca 15 min till Lkpng och 10 min till storstan Nrkpng. Så vill man bara ta en mysig fika åker man sydväst men söker man fart, fläkt och läcker storstad så åker man nordöst!

I Norsholm finns det bra med tomter, privata och via husföretag.
 
Tja. Han har varit helt öppen gentemot byggnämnden så det tror jag inte är något problem. Det tog dem trots allt över 2 år att bevilja bygglov eftersom hans fall sågs som prejudicernade. Norsholm skulle i och för sig fungera för min del. Får dock inte med mig resten av familjen. :-/ En nackdel är väl att du blir mer eller mindre beroende av 2 bilar med allt var det innebär.
 

Jag skulle välja Linghem före de andra alternativen, det är nära stan bra skolor mm. Vad kostar en tomt i Linköping ungefär om man köper av kommunen? Funderar på att ställa oss i tomtkön men vet rj om det är ngn idé med 1100 pers före.
 
Vi funderar oxå på att ställa oss i kön, men den är lång....
Är det ngn ide?
;D

/Mats
 
Personligen skulle jag inte vilja bo i Linghem, åtminstone inte med barn i skolåldern eftersom det är en rätt så stökig stadsdel med mycket problem (jag vet av erfarenhet).

Visst kan det vara idé med att stå i tomtkö. Beror i och för sig på hur snart ni vill bygga. Om man läser det dokument som linköpings kommun har utgivit vilket beskriver kommande bebyggelse (http://www.linkoping.se/NR/rdonlyre...5284431D5F4/0/Tomterkomochprivata20042006.doc)finner man att ca 210 tomter kommer att frdelas via tomtkön, 200 via husföretag och ca 180 via privata försäljare. En hel del av de som står i tomtkön kommer troligen att försvinna. Vet även att en del har stått i kön "väldigt länge". Vore i och för sig kul att få reda på hur snabbt någn har rört sig framåt i kön de senaste åren!!
 
matsljungberg skrev:
Vi funderar oxå på att ställa oss i kön, men den är lång....
Är det ngn ide?
;D

/Mats
Man ska inte skrämmas av antalet i tomtkön. Det är samma kö till hela kommunen oavsett var man önskar bygga samt att det är många som står med av nyfikenhet eller framtida "behov". Det är ju högst osannolikt att alla skulle vilja bygga i samma område samtidigt så därför är det bara ett urval som man behöver "tampas" med. När vi fick tomt i Lambohov för ett år sedan hade vi plats runt 300 i kön. Vi fick vårat 5:e-val och trivs bra med det. :D
 
Tack för svar, vi ska ställa oss ikön. Vad kostar en tomt som kommunen säljer ungefär. Det är tydligen billigare än vad de privata tomterna är.
 
hajo skrev:
Man ska inte skrämmas av antalet i tomtkön. Det är samma kö till hela kommunen oavsett var man önskar bygga samt att det är många som står med av nyfikenhet eller framtida "behov". Det är ju högst osannolikt att alla skulle vilja bygga i samma område samtidigt så därför är det bara ett urval som man behöver "tampas" med. När vi fick tomt i Lambohov för ett år sedan hade vi plats runt 300 i kön. Vi fick vårat 5:e-val och trivs bra med det.  :D
Känns bra att veta att man kanske kan få en tomt via den kommunala kön innan man går i pension (typ om 30år ;D). Vet även att man ska anställa 2 personer inom Linköpings kommun för att få fram detaljplaner snabbare. Verkar som om även kommunen har insett att kön är lång ::). Tror i och för sig att det bästa är att få tag i en tomt privat vilket dock är lättare sagt än gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.