Jag har försökt söka i forumet efter svar men mina sökningar verkar inte funka bra. Men som ämnet skvallrar om undrar jag om man får måla sitt hus i vilken/vilka kulörer man vill?

Jag bor i ett friköpt radhus och grannarna har lite olika färg på husen här. Måste man få en vald kulör godkänd nånstans?

Jag har inte tänkt måla huset neongrönt med rosa elefanter o bruna rykande bajskorvar på men får man det om man vill?


Jag har tänkt måla mörkgrått med vita knutar... om någon har tips på färg och eller kulörval så e ja tacksam oxå.. Det e ett trähus då såklart :)
 
morion skrev:
Jag har försökt söka i forumet efter svar men mina sökningar verkar inte funka bra. Men som ämnet skvallrar om undrar jag om man får måla sitt hus i vilken/vilka kulörer man vill?

Jag bor i ett friköpt radhus och grannarna har lite olika färg på husen här. Måste man få en vald kulör godkänd nånstans?

Jag har inte tänkt måla huset neongrönt med rosa elefanter o bruna rykande bajskorvar på men får man det om man vill?


Jag har tänkt måla mörkgrått med vita knutar... om någon har tips på färg och eller kulörval så e ja tacksam oxå.. Det e ett trähus då såklart :)
I Göteborg måste man söka bygglov för att ändra färg på sin fasad så jag misstänker att det är så i Sthlm också. Med andra ord kan du med säkerhet inte få måla i vilken färg du vill då.
 
harry73
Om det är detaljplanerat område, och det är det garanterad hos dig, måste man söka bygglov.

Jag får däremot måla ros elefanter och bruna bajskorvar på mitt hus om jag vill
 
Nej, man behöver inte alls alltid söka bygglov inom detaljplanerat område, utan det varierar. I de flesta kommuner behövs inte bygglov för att måla om vanliga villor såvida det inte ändrar husets karaktär. Så om du väljer en "vanlig" neutral färg borde det vara OK. Men kontakta bygglovsenheten på kommunen så får du besked.
 
I mitt fall - Älvsjö - Så är det bygglovs krav på färgval - Eller som man säger att färgen är en radikal förändring mot tidigare måste bygglov sökas. Om jag nu inte minns helt fel.
Vi gick från brun laserat till grått med vita knutar och valde BlyGrå tillsammans med Äggskal på knutar och smygar. Valde Becker Täcklasyr då Bauhaus körde en 50% kampanj på dessa i fjol sommar.

Lite suddig bild men man får kanske en uppfattning.
IMG-20110817-00376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tack för alla svar, då blir det till att ringa kommunen imorrn!

men tänk om ja oxå kunde få 50% av på såna fina färger!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.