Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Svar till Mycke:

Precis så upplever vi det.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Du får väl helt enkelt se till att det blir några fler som helt plötsligt upptäcker huset och ger sig in i budgivningen. En helt ny budgivare som plötsligt lägger sig 25000 över alla andra. ;)

Har mäklaren hela tiden varit medveten om att en person budar under tre olika identiteter?
Frågan är om detta kan betraktas som bedrägeri, och om mäklaren i så fall är delaktig.

Finns det någon mer spekulant, eller är dessa tre budgivaren bara någon ur säljarens eller mäklarens sfär som försöker driva upp priset?
Alltså förs anklagar du branschen för att vara korrupt och sedan ger du tips på hur man skall fuska. Det är just såna oseriösa personer som bör svartlistas och säljare bli avråda att släppa in såna tyoer i budgivningen.
 
liselotte skrev:
Problemet = Taktiken i vår budgivning hade sett helt annorlunda ut om vi hade vetat att det bara var en vi budade mot

A har högsta
B tvåa
C trea

Om A hoppar av, så går det till B (=jag) men enbart 5000 mindre i budet än A. Om jag också hoppar av så får kanske C erbjudandet, då går priset ner mycket mer eftersom vi inte har suttit och småbudat. Dessutom var det länge sedan C gav ett bud, de senaste har varit A som lagt över oss. (Lite svårt att förklara)
Har aldrig hört talas om sånt förfarande men det låter mycket strategiskt genomtänkt. Men tror inte att det kan fungera i praktiken.
Om B hoppar oxå av och budet skulle sjunka i princip till startnivån så skulle B kvickna till på nytt.
 
hempularen skrev:
På den här länken (fastighetsmäklarnämnden)

[länk]

finns en del lösa regler om budgivning. Det denna mäklare har gjort måste betraktas som vilseledande, och strider därmed mot god fastighetsmäklarsed. Det borde man kunna få mäklaren prickad för.
Vilket skulle vara vilseledande?
Om det är en familj som budar om vartannat och mäklaren har på direkt fråga bekräftat det så kan jag inte se något bedrägligt i det.
 
mycke_nu skrev:
Tricket är att dom alltid ligger och saxar TS. Dvs

A
TS
B

sedan

B
TS
A

Låt os säga att det slutar på

A
TS
B

A drar is ur och gemensamt har A och B lyckats driva upp priset till TS smärtgräns. Sluga dj@vlar.

SPRING!
Jag är inne på din linje - känns som att A och B har som uppgift att driva upp priset vilket gör det hela än mer bedrägligt då de antagligen samarbetar med mäklaren och/eller säljaren.

Eller finns det andra anledningar till detta som jag inte förstår?

/Krister
 
Är det möjligt att det kan finnas en dator som lägger ut ett bud direkt efter man själv lagt bud, en budgivardator?
Nu börjar jag måla f-n på väggen, men är det troligt/möjligt?
 
liselotte skrev:
Är det möjligt att det kan finnas en dator som lägger ut ett bud direkt efter man själv lagt bud, en budgivardator?
Nu börjar jag måla f-n på väggen, men är det troligt/möjligt?
Vi kanske inte ska måla f-n på väggen även om det verkar mycket underligt att två budgivare är samma person. Fast också lite konstigt att mäklaren erkänner det och tycker att det är ok.

I värsta fall behövs inte en dator utan de två budgivarna är "bekanta" till mäklaren eller säljaren som lånat ut sina namn och det är mäklaren eller säljaren som själv sitter och budar mot er. Fast riktigt så illa ska vi väl hoppas att det inte är?:confused:

/Krister
 
Mäklaren bekräftade detta efter 400 000 kr i budgivningen. Först när vi hade blivit misstänksamma då bekräftade hon att budgivarna var samma familj.
Annars hade vi aldrig fått reda på något.
 
Om A vinner budgivningen och hoppar av så skall hela budgivningen tas om. En vän råkade ut för detta igår. Då la sig även C och D sen försökte B ge ett skambud. Det accepterade dock inte säljaren utan det gick för utgångspriset.
 
Som sagt det låter som en märklig strategi om man vill köpa huset.

EN indikator på marknadsvärde är ju hur många budgivare det finns på en given prisnivå. Det innebär att om man stoppar in falska budgivare så bör det göra att huset uppfattas som mer värdefullt, vilket borde ge högre pris. Och det vill man ju inte som köpare.

Jag vidhåller att om mäklaren vet att två av budgivarna i själva verket är en, och inte frivilligt berättar det så är budgivningen/marknadsföringen vilseledande, det strider mot god mäklarsed och ni borde anmäla mäklaren, även om ni nu fått reda på det innan budgivningen var klar.

Jag tycker att det mesta talar för att dessa "två" budgivare dessutom inte är seriösa, utan bulvaner för säljaren (mäklaren hade nog kommit med en smartare bulvan lösning om det var mäklaren som stod bakom).
 
raveper skrev:
Om A vinner budgivningen och hoppar av så skall hela budgivningen tas om. En vän råkade ut för detta igår. Då la sig även C och D sen försökte B ge ett skambud. Det accepterade dock inte säljaren utan det gick för utgångspriset.
Finns inget skall när det gäller budgivning.

För övrigt börjar deg bli lite völ konspiratorisk.

Vill ni köpa huset? De kan vara 5 och buda det är fortfarande en familj som ni budar mot.
 
raveper skrev:
Om A vinner budgivningen och hoppar av så skall hela budgivningen tas om. En vän råkade ut för detta igår. Då la sig även C och D sen försökte B ge ett skambud. Det accepterade dock inte säljaren utan det gick för utgångspriset.
Nej några sådana regler om att hela budgivningen skall tas om finns inte. Det är helt upp till säljaren hur de väljer att agera om den som vinner budgivningen hoppar av:

Det är säljaren som bestämmer till vem objektet ska säljas
Det är säljaren som bestämmer när objektet ska säljas
Det är säljaren som bestämmer till vilket pris objektet ska säljas

/Krister
 
  • Gilla
Himmapularen och 2 till
  • Laddar…
Jag hade blivit helt tokig om jag hade suttit i din sits. Detta kan ju omöjligt vara moraliskt riktigt.
 
Personligen så hade jag ocensurerat talat om vad jag hade tyckt och tänkt om en sådan budgivning för mäklaren. Men det kanske ni redan gjort. Även om det inte finns några riktigt formella regler så är beteendet inte OK enligt mig. Och därmed basta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.