Mikael_L
Ibland tycker jag det saknas en forumdel om byggfysik.

Ett ställe att avhandla rent generella tankar och frågor om materialegenskaper och saker såsom ljud, fukt, krafter och bärförmåga osv osv.
När frågan eller inlägget inte är direkt riktad mot vägg, eller tak, eller uteplats eller ...

Men jag tror dock att ämnet är alltför smalt för att behöva och/eller gynnas av en egen forumkategori.
Jag lyfter dock upp frågan för att kolla om det finns andra som tänker som jag.
 
  • Gilla
isola och 5 till
  • Laddar…
Var tar ljuset vägen när man släcker? ;)

Kan inte riktigt säga att jag saknat ett sådant forum, även om fysik intresserar mig.
 
Mikael_L
Och var tar den vita färgen vägen när snön smälter? :)


Ja ett delforum "byggnadsfysik" riskerar bli ynkligt litet, kanske omotiverat med egen underforum.
Kanske en klistrad tråd som pekar på ämnen som avhandlar sånt?
Men då bli väl frågan istället var den klistrade tråden ska ligga. ;)
 
Redigerat:
Brinner ett ljus upp eller ner?

Jag tycker också det är intressant, men jag tror nog det är ett lite för smalt område. Kanske isåfall vore bättre att kunna tagga ämnet? (Fast det glömmer man ju bort....):surprised:
 
Jag tycker nog ett sådant forum under övrigt skulle vara intressant. Det finns ju en relativt väldigt hög andel ingenjörer på BH.

Förvisso så finna det många trådar som reda idag spånar in i dessa riktningar men dom är ju allt annat än lätthittade.

Tillsvidare kan vi ju fundera på lite populärfysik typ varför slocknar elden på en trästicka när man blåser på den medans den blossar upp när man blåser på en glödande träkubbe?
 
Byggfysik var det grabbar..

Vindlaster, snölaster, armering, bärighet i lättbetong mm var sådant jag kämpade med när jag byggde senast. Det hade varit guld värt med en liten samling länkar.

Men tillsvidare kan ni fundera på hur en vätska brinner i ett rymdskepp där det inte finns gravitation. ;)
 
Redigerat:
Bra ide!

Kanske som ett underforum till byggmaterial och byggteknik.
 
Sådant har ju alltid avhandlats i Byggmaterial&Byggteknik och det är ju precis vad denna avdelning är till förr - tycker detta fungerar utmärkt som det är. Nej tack till fler delforum, ja tack till mer diskussioner om byggfysik.
 
Mikael_L
prutt !!! :mad:

Jag skrev ett långt inlägg.
Jag kom på att jag ville formatera det lite, så jag klickade i "noscript-pluginen" "tillåt byggahus.
Då låter den ju ff ladda om sidan, och vips var allt jag skrivit oåterkalleligt borta ... :mad:

Jaja, kanske orkar jag skriva om det, eller så i en kortare version. :|
 
Mikael_L skrev:
och vips var allt jag skrivit oåterkalleligt borta ... :mad:
Om du hade tillåtit skript så hade det funnits en funktion som autosparade inlägget för dig var 30:e sekund,

*strör salt i såren* ;)

Nej, men beklagar, det är alltid lika jobbigt när webbläsaren äter upp texter man skrivit.

Edit: Och för att inte vara allt för off topic: Som tidigare ingenjörs-vannabe tycker jag ett sådant forum låter spännande!
 
Mikael_L
Tackar för saltet. :|
;)
Ja det är ju den oheliga alliansen mellan FF och NoScript som automagiskt laddar om sidan när jag ändrar i någon regel för NoScript. Jag borde givetvis tänkt på det, för det var ju inte direkt okänt för mig. :mad:


Nåväl.
Jag har lite funderingar på att skriva ihop något allmänt om ljud och ljudisolering.
När jag ska välja att posta det så ska jag kanske välja "Isolering" eller "Byggmaterial & byggteknik", fast det är ju i väggar och tak, så kanske "Lösvirke & timmerhus" eller "Tak & vind" passar bättre. Men sen blir det väl lite snack om fönster och dörrar med, "Fönster & dörrar". Sen kommer det kanske med lite om betongens egenskaper "Stenhus" och myndighetskrav m.m "Miljö & hälsa" eller "Bygglov".
Sen kanske jag nämner något om bullerkällorna, "Kök", "Tvättstuga", "Teknik" eller vitvaror.
Eller hur man ljuddämpar gräsklipparen "Trädgårdsmaskiner".

Ja ni ser problemet?

Problemet att jag bara funderar på att skriva ihop något, dvs blir aldrig gjort :x :surprised: :|

Men jag håller väl med MathiasS m.fl. "Byggmaterial & byggteknik" är nog den rätta placeringen för en sådan generell tråd.
 
mycke_nu skrev:
Byggfysik var det grabbar..
Men tillsvidare kan ni fundera på hur en vätska brinner i ett rymdskepp där det inte finns gravitation. ;)
Hmm, det borde inte bli någon konvektion. Dvs. det brinnner mycket långsammare och så borde det inte bli en låga på samma sätt utan bli som en brinnande "boll". Kanske?
 
Delforumet Byggteknik är inte så fasligt stor och jag tycker byggfysik hamnar rätt bra under den kategorin. Kanske räcker med att justera texten på vad som inordnas under detta delforum?
 
mexitegel skrev:
Hmm, det borde inte bli någon konvektion. Dvs. det brinnner mycket långsammare och så borde det inte bli en låga på samma sätt utan bli som en brinnande "boll". Kanske?
Guldstjärna! (y)

Det var i alla fall vad killarna på NASA berättade. Brandsläckning i rymden lär vara riktigt knepigt. Svårt att få skummet att ligga ovanpå, osv..
 
mycke_nu skrev:
Guldstjärna! (y)

Det var i alla fall vad killarna på NASA berättade. Brandsläckning i rymden lär vara riktigt knepigt. Svårt att få skummet att ligga ovanpå, osv..
Dom får väl öppna dörren och släppa ut elden om det börjar brinna? Bara lite på glänt liksom.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.