Jag håller på med en tillbyggnad där det ska finnas badrum med toalett, handfat, dusch och badkar, sedan skall det bli en toalett med handfat och en tvättstuga med handfat. Jag har tänkt att jag ska använda rör i rör system, men är osäker på hur man ska gå tillväga.

Än så länge finns det ingen osb eller gips vare sig i väggar eller tak så jag har tänkt dra upp rören på vinden och låta dom gå ner efter väggarna där diverse tvättställ-, dusch- och badkarsblandare ska sitt oh just och till toaletterna. Vad jag nu undrar är hur jag ska koppla slangen för varje ställe den ska ner genom taket. Ska jag köra med en T-koppling varje gång och så gå vidare till nästa eller hur gör man?

Sedan är det ytterligare en fundering som jag inte blir riktigt klok på, hur gör jag med väggenomföringen av slangen? Vad ska jag använda för material och hur ska jag göra?

Har en rör i rör-slang som har måttet 15x2,5 blir det ordentligt tryck i duschen och badkaret med en sån slang?

Hoppas ni kan hjälpa mig

Jag bifogar en ritning så det kanske blir lite klarare. Där det står KLK skall det istället bli en toalett och bergvärmepumpen ska stå i tvättstugan så jag kommer utgå därifrån.
 
Du ska inte ha några kopplingar i väggar och tak.

Kör med en fördelarcentral och gå med eget rör till respektive förbrukare.
 
Lars_Gisela skrev:
Du ska inte ha några kopplingar i väggar och tak.

Kör med en fördelarcentral och gå med eget rör till respektive förbrukare.
Du menar en slang för kallvatten till toaletten, en slang för varmvatten till duschen, en slang till kallvatten för duschen, en slang till varmvatten i tvättstället en slang för kallvatten till tvättstället, en slang för varmvatten till badkaret, en slang för kallvatten till badkaret, en slang för kallvatten i tvättstugan, en slang för varmvatten i tvättstugan osv osv
 
Avbytaren skrev:
Du menar en slang för kallvatten till toaletten, en slang för varmvatten till duschen, en slang till kallvatten för duschen, en slang till varmvatten i tvättstället en slang för kallvatten till tvättstället, en slang för varmvatten till badkaret, en slang för kallvatten till badkaret, en slang för kallvatten i tvättstugan, en slang för varmvatten i tvättstugan osv osv
Japp.

Titta lite på t.ex. www.rinkabyror.se och se hur antingen LK eller Wirsbo's sortiment ser ut.
Läs sedan lite monteringsanvisningar på respektive hemsida så kommer du snart på hur rör-i-rör installationer fungerar.

Det finns lite olika alternativ när det kommer till vägg-genomföringar, antingen väggbockstöd eller väggdosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.