Här är en bild:

stuga.jpg

Jag tror det är svårt att lura med skor, lampor och liknande. Här märker man direkt om någon är där eller inte.
 
Slamma på ny färg på väggarna. Måla vindskivor och dörr så ser man ju direkt att det inte är ett ödetorp.
Att sedan risken för inbrott föreligger som vilken avlägsen sommarstuga som helst är svårare att åtgärda.
 
g w skrev:
Jag tror det är svårt att lura med skor, lampor och liknande. Här märker man direkt om någon är där eller inte.
Jo, men nu efterfrågade du ju tips på hur du får den att inte se övergiven ut. Inte hur man får folk att tro att någon faktiskt befinner sig där.
 
eviljava skrev:
* En ny brevlåda (även om den inte används visar den att det finns folk som förväntar sig brev/tidningar dit)
:)
Det kanske funkar för att avskräcka, men det skulle ändå se lite roligt ut med en postlåda mitt ute i skogen. :)
 
Ja, det har du nog helt rätt i. :)

"Brevlådetricket" bygger ju på att det finns en väg i anslutning till huset.
 
Fräsha gardiner, istället för solblekta trasor.
 
Slamma ny färg på väggarna för att undvika intrycket av ödetorp, tycker jag var en bra idé.
Sedan kanske en tvättlina, ev med några färggranna ikea-handukar upphängda...kostar en tjuga styck.
 
Redigerat:
Den ser ju väldigt övergiven ut och sedan finns det ingen inhägnad som säger "hit men inte längre". Du får väl kanske inte överge den så mycket helt enkelt.

Du kanske ska försöka att markera var det behöriga avståndet är, en gräns du inte vill att någon ska passera, t ex med en låg stenmur eller liknande. Skulle det inte vara ganska personligt/avskräckande att sätta upp en tvättlina och hänga ut ett par kalsonger?

Tänkte annars också på en liten träskylt "GWs stuga" eller liknande.

Inte så charmigt, men ett sånt där klistermärke från Securitas på fönstret kanske? Fast jag antar att du inte vill förstöra upplevelsen för dig själv heller när du kommer dit, utan att det ska kännas som en mysig skogsstuga. Svårt!
 
Jag skulle säga, tvätta taket!
 
g w skrev:
Vad finns det för sorter som går att sätta i kruka och inte kräver något vidare underhåll?
Plastblommor. :)
 
Korvgubbe
Det bästa sättet att få en stuga att se omhändertagen ut är väl ändå att ta omhand om stugan.
En hel del tips här i tråden med tvätt, trädgårdsredskap, cyklar osv kräver ju att man är där och flyttar på det hyfsat ofta. Hur många torkar sin tvätt ute i en månad liksom?
Nej det bästa förslagen tror jag är att kosta på stugan lite ny färg och en takrengöring samt att tydligare markera tomtgränsen.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
En Gevalia skylt och häng nyckeln jämte dörren. Så borde man ju slippa skadegörelsen iaf.
 
  • Gilla
Mimi
  • Laddar…
Ha gardiner, men inte så att de täcker för insyn till rummen.
 
Thorsten84 skrev:
Jag tycker om den nämnda klassikern med cykeln lutad mot väggen.
Ställ dit några barnleksaker som en hink och spade, kanske en frisbee och en enkel boll. Det ska se ut som om barnen kommer strax tillbaka. Då fattar de att det bor nån där ibland men de hinner inte hålla ordning på allt för alla barnen (även om det inte finns några) :)
 
Måste fråga - bor ni där ibland eller vad har ni stugan till? Jakt? Fiske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.