Hej! Jag och min sambo funderar på att köpa hans mormors gamla hus, men där är en del att göra, t ex måste vi dränera och lägga nytt tak. Sen på övervåningen är det heltäckningsmattor överallt och vävtapeter. Är det jobbigt och svårt att ta bort heltäckningsmattor...?
Jag tycker att det är roligt att greja med tapeter och sånt men just att ta bort heltäckningsmattor vet jag inte riktigt.

Och sen är det att det är eternitplattor på huset. Är det lätt att fixa själv eller måste man anlita nån till det...? För det är verkligen inte fint tycker jag, de är gråa och har en del mossa på.

Tacksam för svar från er :)
Tack så länge
 
Heltäckningsmatta är ofta bara tejpad med dubbelhäftande tejp. Men den kan också vara hellimmad tror jag. Om det är ett gammalt brädgolv under så ligger det ofta en tunn skiva mellan, som också bör vara lätt att få bort. Eternitplattor på fasaden kan man ta bort själv. Är man försiktig så blir det inte så mycket damm (det är bara att andas in dammet som inte är så bra).

Man måste ha en bra skyddsmask, och gärna engångsoverall.

Vissa kommuner tillåter att privatpersoner lämnar eternit på återvinningscentraler, med med rigorösa instruktioner om hur det skall paketeras. Annars blir det en deponiavgift också.

Eternit är potentiellt farligt ävne i väldigt låga koncentrationer. Men de sjukdomsfall som är kända gäller folk som i arbetet utsatts för asbest i höga halter dagligen utan skyddutrustning. Så även om man skulle råka missa något och råka få i sig en puff med damm så behöver man inte bli livrädd för det.
 
Ett alternativ till att ta bort eterniten är ju att tvätta och måla den. En anledning till att eternithus ofta är fula är att man inte behöver måla/sköta dom lika noga som ett trähus, dvs mindre jobb, och därför ser dom mer slitna ur. Se till att måla och sätt foder runt fönster och hörn så blir det snyggt.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
L
Måste hålla med föregående talare. Det finns ett målat eternithus i vårat område som är målat mörkgrått med vita detaljer som ser riktigt snyggt ut.
 
Ja förhoppningsvis är det bara tejpat i kanterna. Jag pratade med en kompis som sa att de ofta la asfalt under förr när de la heltäckningsattor, varför vet jag inte. Men vi kollade med hon som äger huset och även fixat dit mattorna och där är ingen asfalt. Men om det nu skulle kunna vara så, så vill man ju veta det innan, blir ju lite mer jobb. Men det kändes skönt.

O det där med eterniten, det är inget akut, det är mest det att det är fult. Men har kollat runt lite på nätet och hittat de som målat eternit i vitt eller grått och det ser helt okej ut.
Tack för ditt svar.
 
Nej snyggt är det absolut inte. Men som ni säger kan det vara fint att måla det, så länge iaf. Och fixa till det med foder runt om och så.

Om vi nu ska köpa det, lutar det åt att vi gör så. Tvättar och målar det.
 
Hemmakatten
Antalet hus med eternitfasader minskar drastiskt eftersom folk river ner eterniten. Läste att man funderar på att K-märka en del eternithus så att de bevaras för framtiden eftersom de är väldigt tidstypiska.
 
Ja det läste jag nog nåt om oxå. Men om vi köper huset så har vi bestämt oss för att tvätta och måla det, tittade runt lite på nätet och hittade flera som såg fina ut. Både lättare att underhålla och billigare :)
 
Heltäckningsmattor var vanligt att de limmade med svart lim innehållande asbest.
 
Ok, kanske var det hon menade då. Men detta är nog bara ditsatt med dubbelhäftande tjep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.