Systematisk felsökning, jo jag vet. Men jag hade hoppats slippa det :)
Dessutom är jag inte säker på att man hittar det även om jag river ner panelen, men det är bara en tanke jag haft och därför dragit mig för att göra det. Extra surt är att vi målade om fasaden i somras och då passade jag på att syna gaveln extra noga men hittade inga uppenbara fel.

Men det kanske är smartast att plasta in ena halvan av fasaden först? Har jag tur prickar jag rätt och kan då minska ytan allt eftersom....
 
mexitegel skrev:
Gahhhggg! Det regnar in, trots byggplasten som förseglat plåten. Med andra ord är det väldigt sannolikt att det kommer in längre upp. Jag som hade hoppats på att slippa riva panel i sommar.... :( :(
Tror nog, som även antytt, att regnvatten letar sig in genom panelen.
Om det inläckande vattnet sedan inte kan rinna ut rätt väg ser du läckaget inne.

Ett par tankar:
Vad är det för typ av panel?
Brädor slår ju sig och spikar kryper, så efterhand uppstår det läckor.
Hur gammal är panelen? Den kan ju helt enkelt ha tjänat ut.
Fönstren ovanför utbyggnaden, är de korrekt monterade?
Med riktigt monterade och tätade underbleck?
Ett litet hål i nedre hörnet av ett fönster kan nog släppa in avsevärda mängder vatten.

Ett sätt att rädda situationen kan vara att täta längs panelbrädor och fönsterfoder/-salningar med mjukfog.
Akrylfog får man ju nästan gratis nu för tiden ;)
 
KnockOnWood skrev:
Vad är det för typ av panel?
Brädor slår ju sig och spikar kryper, så efterhand uppstår det läckor.
Hur gammal är panelen? Den kan ju helt enkelt ha tjänat ut.
Fönstren ovanför utbyggnaden, är de korrekt monterade?
Med riktigt monterade och tätade underbleck?
Ett litet hål i nedre hörnet av ett fönster kan nog släppa in avsevärda mängder vatten.

Ett sätt att rädda situationen kan vara att täta längs panelbrädor och fönsterfoder/-salningar med mjukfog.
Akrylfog får man ju nästan gratis nu för tiden ;)
Panelen är gammal, huset är byggt -47 och jag skulle tro att den är bytt en gång sedan dess då det är södergavel. Det är vanlig stående panel med lister som lock (vad heter det på fackspråk?).
Korrekt monterade fönster, ja det vet jag inte. Båda byttes i somras för de gamla hade gjort sitt. Underbleck sitter det där, men vad menar du med tätade? Det läcker lika mycket nu som innan.

Jag tror sommaren är räddad.... :(
 
mexitegel skrev:
Panelen är gammal, huset är byggt -47 och jag skulle tro att den är bytt en gång sedan dess då det är södergavel. Det är vanlig stående panel med lister som lock (vad heter det på fackspråk?).
Korrekt monterade fönster, ja det vet jag inte. Båda byttes i somras för de gamla hade gjort sitt. Underbleck sitter det där, men vad menar du med tätade? Det läcker lika mycket nu som innan.

Jag tror sommaren är räddad.... :(
Anslutning fönsterbleck - foder eller salning kan ju lösas på lite olika sätt.
Med uppvikta plåtkanter och blecket monterat mellan fodren kan det ju bli en glipa.
Och bockningen av blecket kan ge ett läckande "innerhörn" om man klippt blecket för långt in.
Men det kan tätas med akrylfog.
Tror för övrigt att din paneltyp heter lockläktpanel, och är ganska otät.

Lycka till med läckjakten!
Ge inte upp bara! Utefogen kostar 29:95 på Byggmax :)
 
Jag får åka dit och kolla, jag är faktiskt tveksam till att fönsterblecken är uppvikta i kanterna tex.
KnockOnWood skrev:
Ge inte upp bara! Utefogen kostar 29:95 på Byggmax :)
Kan man spruta det med färgspruta på hela gaveln tro.... :D
 
Hej!

Kanske ingen lösning på problemet men när jag la om taket på garaget som är anslutet till husgaveln blev jag rekommenderad att använda mig av två ståndskiveplåtar för att få det tätt. Först en "L-plåt" mellan tak och vägg under takpappen och sedan en ytterligare en ståndskiveplåt mellan tak och vägg precis som i din bild.

/Krister
 
Oj, gått upp i pris! Jag köpte mina för 3,90kr. En låda. Sitter latexfog i hela lägenheten (och bakom och i väggarna) haha :D
 
mexitegel skrev:
Funkar det lika bra med den här? [länk]

Tack för alla svar och idéer förresten, nu kan jag ju inte ge upp :)
Se bara till att det du köper är avsett för utomhusbruk!
 
Ja, det var ju det jag ville ha hjälp med att lista ut :D för det stod inte i beskrivningen vad jag kunde utläsa. Det får bli en tur till Bauhaus och höra efter helt enkelt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det var ju det jag ville ha hjälp med att lista ut :D för det stod inte i beskrivningen vad jag kunde utläsa. Det får bli en tur till Bauhaus och höra efter helt enkelt.
Frågar på en gammal tråd, löste det sig och i så fall hur? Anar att jag kan ha ett liknande problem...
 
Nope, huset kommer sannolikt lösas in inom några år så varvningen lagt någon energi på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.