Stötte på denna artikel i en gammal tidning med många tips (hittade en bunt pdf filer, 300+ snickeriböcker från 1890 och frammåt scannade, som "Modern Practical Joinery" från 1908 - kul att bläddra i liknande).

Har inte satt ihop jiggen nedan än men kommer nog att göra när jag behöver mäta diagonaler nästa gång för att slippa strulet med att mäta i "luften" lika på båda diagonalerna.

ScreenShot001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Världen är full av mer eller mindre onödiga prylar. När man väl behöver detta så torde man inte hitta igen den.
Med ett måttband med hake ser lag inget problem att mäta diagonalerna.

Protte
 
Fanns där ingen jigg för att mäta diagonalen i innerhörnen?
Det skulle jag vilja ha.
 
bax skrev:
Fanns där ingen jigg för att mäta diagonalen i innerhörnen?
Det skulle jag vilja ha.
Man tar två fyrkants-stavar, fasade i varsin ände, och fäster dem så de kan glida mot varandra.

(Det blev kanske inte så tydligt, jag ska rita upp det när jag får tid.)
 
andersmc skrev:
Man tar två fyrkants-stavar, fasade i varsin ände, och fäster dem så de kan glida mot varandra.

(Det blev kanske inte så tydligt, jag ska rita upp det när jag får tid.)
För mindre innerdiagonaler använder jag 2 stålskalor, samma sätt som andersmc men slipper fasa ändor och kan läsa av skillnaden på linjalerna.

För längre innerdiagonaler använder jag lasermätaren (Makita LD060P). Viker ut flärpen i sulan så att det går att mäta från innerhörnet och sätter den i scanläge för att spara maxvärdet. Sen är det bara att svepa över motsatt hörna med lasern och läsa av maxvärdet.
 
OK.
Jag fattar.
 
Jag brukar räkna ut diagonalen först och sedan använda lämpligt mätverktyg. Sedan kontrollmäter jag den andra diagonalen. På så sätt slipper jag en massa iterationer. Metoden fungerar även om man skall exempelvis skall fästa en regel ut från en bärlina och således inte har två diagonaler.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.