Hallå
I mitt gamla trähus så är jag på gång (snart :-/) att riva en vägg, jag har nu sågat upp små inspektions luckor i gipset för att kolla på innehåll.
OBS! Det är en innervägg!
Nu föll det sig så att det var en putsad tegelvägg bakom, alltså först gips, isolering, puts, tegel, stående spont, 30cm utrymme för gammal vvs och sist gips igen.
I väggen står murstocken, men varför är väggen teglad?
Sett framifrån bortsett från gips etc.
ca13000mm bred tegelvägg, -murstock,- dörrpost,- trävägg ca1000mm bred
Väggen är alltså ca 4 meter bred, men varför är det tegel på vänstra sidan av murstocken och trä på högra sidan.
Mina okunniga teorier: Att hålla värme från vedspis/stock eller kanske för att stabilisera murstocken???? Har ni några bra teorier tack!!???
Anledningen till att jag vill riva är att jag ska förstora köket och flytta in väggen ca 2meter men behålla enbart murstocken och spisar mitt på golvet, som en köks-ö ;)
 
Troligtvis brandskydd.
På ena sidan stod vedspisen och på den andra en kamin/kakelugn.

Det finns alltid en viss liten risk att avväxlingar vilar på den väggen, eller att det är en hjärtvägg.
 
och med så menar du?
på ren svenska!
 
Avväxling + hjärtvägg???? :surprised:
 
det är nog inte en hjärtvägg, varit uppe på vinden å kollat å det här med avväxling ä svårt å säga, jag har svårt att se varför denna vägg gjorts till hjärtvägg

huset är, ursprungligen: längd ca20 meter, bredd 4 meter.
i huset finns idag 2 väggar på bredden som vi pratar om, med murstock å allt



--------------------------------------------------
| | | |
| | | |
| |
| | | |
---------------------------------------------------


ps jag fattar om ni inte fattar, fattar knappt själv! Ds
 
Brandskydd = tegelbrinner inte, men det gör trä. Trä brinner redan vid 90 C om det har varit utsatt för den temperaturen under lång tid ( trät omvandlas genom pyrolys till träkol som brinner vid 90 grader).

Hjärtvägg = bärande mellanvägg. Om det är en sådan får man bedömma från fall till fall.

Avväxling = stöttning av en kapad balk. Inte alls ovanligt vid skorstenar.

Plus alla konstigheter i gamla hus. Jag råkade tex ut för att en vägg som inte borde vara bärande var det för att den kapade golvbalken vilade på den (tur att man hade rivit upp golvet).

Om du kommer åt på vinden så kolla vad de gjort i bjälklaget.

 
En hjärtvägg är en bärande vägg inuti ett hus, vanligen mitt inne (ungefär) och vinkelrät mot bjälklaget ovanför. Ett så långsmalt hus som ditt har säkert bjälklag på tvären (från långsida till långsida) så några hjärtväggar är det inte att döma av din skiss.

En avväxling är något (t ex en balk eller bjälke) som fördelar last i sidled till andra bärande element från något bärande (som en bjälke eller takstol) som måste kapas för att t ex ge plats för en takkupa eller ett trapphus. Det är sånt du måste titta efter. T ex om det i bjälklaget finns någon öppning som ser ut att vara så bred att det kan finnas en avväxling.

Väldigt långsmalt hus med två murstockar, är det kanske en gammal parstuga?

(Äsch, Poiu hann in medan jag skrev, ursäkta upprepningarna)
 
stämmer Farzan, det är en gammal parstuga
och ja, det ligger en kapad balk ovanpå teglet men det ligger även en hel precis brevid.
den hela går precis brevid murstocken och den kapade går in i/ avsutas mot stocken,
det måste väl gå lösa?
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
Allt går att lösa, nästan.

Att ge pålitliga råd så här utan att ha sett det är svårt. En extra komplikation är att de använt murstocken som upplag, det är inte tillåtet idag om man eldar i den. Gamla lösningar får dock vara kvar under vissa förutsättningar.

Jag tycker det är läge att tala med en byggnadsingenjör. Ta några foton att visa.

Förmodligen krävs det formelt sett bygglov i och med att väggen är bärande.
 
jag ska se om man kan ta lite schyssta bilder imorgon, och sätta in här:
tack för tankar å tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.