Drar lite snabbt hur läget är idag.
Har byggt ett staket runt vårt hus och med alla grannars godkännande (dock bara muntligt) på tomtgränsen men mitt under staket bygget (grävde och göt för stolparna på hösten och började bygget på våren) så säljes ena huset och en ny familj flyttar in men de säger inget om staketbygget när jag börjar på våren så allt är frid å fröjd.

Till saken:
I förra veckan så sa han att han tänkte gräva ut lite mellan staketet och hans garage och visade lite, till saken hör att det är en ganska brant slänt från staketet och ner mot hans garage och det han visade verkade ok och skulle inte ha någon åverkan på staketet.

Men idag när han fått det grävt så är det grävt ca 20 cm från mitt staket och en kant på ca 60cm rakt ner ungefär och jag har väldigt svårt att tro att marken kommer att hålla och att mitt staket då kommer bokstavligen tippa ner på hans tomt.

Så det jag undrar är om det skulle hända, har jag rätten att kräva att han fixar till staketet, eller får jag skylla mig själv som byggt på tomtgränsen?
Bifogar två bilder, en på hur det är grävt och en på hur det ungefär ser ut i genomskärning i marken, räcker ju att jorden börjar rasa så kommer ju min gjutning bli helt underminerad.
 
  • IMG_0473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
I normalfallet är det den som ändrar höjdförhållandet på sin tomt som måste se till att slänten inte rasar. dvs. i ditt fall bör det vara grannen som får sätta upp en stödmur eller liknande på sin sida.
 
Vad tror ni, bör jag påpeka det direkt eller vänta och se om det håller? Vänder man sig till kommunen så de får skicka en inspektör för att avgöra om det måste byggas ett stöd?

Finns det i någon lagtext det där med stödmur?
 
Redigerat:
Påpeka det direkt. Grannen inser förmodligen inte att risken är överhängande att allt kommer att rasa – i så fall hade han väl aldrig gjort så. Säger du till nu blir det enklare att fixa.
 
Men vad är hans plan? Det är ju inte möjligt att han tänker lämna det så där. Fast å andra sidan, om han har för avsikt att bygga en mur så borde han väl ha grävt ännu lite djupare för grundläggning av muren.
 
Hemmakatten
Ser på din teckning och undrar om de 40 cm upp till staketet på din sida. Är det så att det är du som har gjort en "vall" 40 cm hög för att sätta staketet på. Eller var det så från början?.
 
Hemmakatten: det är plinten han gjutit som är 40cm (jag såg också fel först)
 
Får man ens ändra markhöjden med 60 cm utan marklov? Sen så brukar ju alla här säga att man kanske bör bygga staketet så man kan underhålla båda sidor från sin egen tomt... Som det verkar nu så står staketet så du måste in på grannens tomt för att måla utsidan?
 
harry73
Jag missar lite info:
- Var går tomtgränsen? Om staketet står i tomtgränsen, står plinterna delvis på grannens tomt.
- Vad är grannens syfte med grävningen och hur ska han färdigställa det? Så som det ser ut nu är det troligt inte färdig, och om han bygger en stödmur med kanske en liten rabat på staketets sida, då är det ju ingenting som påverkar dig.
- Hur hög är staketet, och hur hög får det vara utan bygglov i din kommun?

Det här kommer inte att rasa direkt, så lite tid att färdigställa har han säkert.
 
Oavsett får man inte förändra marken på sin tomt så att det påverkar grannens tomt, strunt samma vad man gör bygger staket eller bara gräver för det är kul. Står staketet på din tomt så är det grannens skyldighet att utföra arbetet så att din tomt förblir opåverkad.
 
harry73
cecar33 skrev:
Oavsett får man inte förändra marken på sin tomt så att det påverkar grannens tomt, strunt samma vad man gör bygger staket eller bara gräver för det är kul. Står staketet på din tomt så är det grannens skyldighet att utföra arbetet så att din tomt förblir opåverkad.
visst, men det är viktig i alla fall, för om man tittar på bilden är det på många ställen inte många cm till staketet, och är det mycket möjligt att grannen grävde på TS sida av tomtgränsen.
Om staketet däremot står mitt på gränsen står plinten delvis på grannens tomt, och då kan det vara bra att vara lite medgivande.
Det är väl ingen som tror att det här är en permanent och färdig lösning, så det skulle vara intressant att veta hur grannen kommer att färdigställa det. Även om han har grävt 60 cm djup betyder det inte att det är 60 cm höjdskillnad när allting är färdig
 
Ska försöka svara lite på era frågor.
Staketet är byggt precis på tomtgränsen med förra grannens medgivande, ett muntligt sådant.
Jag började bygget på hösten med att gräva och gjuta för att de skulle få stå över vinter för att kolla så det inte skjuter åt något håll, men under vinter så säljer dom huset och de nya grannarna flyttar in. Hur gäller det med det muntliga avtalet då med dom förra grannarna?
En del av plinten går in på grannens tomt.
Staketet i sig är ca 100cm högt och pratade med kommunen innan jag började bygga om bygglov men dom sa att det räckte att man pratade med grannarna och det har jag ju gjort.

Har pratat med grannen nu och som jag förstår det så kommer han inte göra något åt kanten utan lägga på grus och antagligen snygga till lite men alltså inte bygga något som stöttar upp min tomt.

Ska imorgon försöka ringa kommunen och rådfråga dom hur man ska gå till väga eller om man bara ska vänta tills det rasar och se vad som händer då och vem som får stå för vad.

Han säger även att jag gett mitt medgivande om att få gräva så nära men då trodde inte jag att det var någon fara och även han som var där med grävmaskinen sa att det inte var någon fara och även grannen sa att det inte skulle vara någon fara för mitt staket och tomt så jag litade ju på dom då.
 
Du skulle placerat staketet 5cm innanför tomtgränsen på din tomt, då skulle det aldrig behövas något medgivande från grannar.
 
Nu är ju det tyvärr lite sent :/
 
Oavsett vad du har givit för medgivande till grävningen så är det grannens ansvar att inte din tomt rasar. Däremot så kanske han inte är ansvarig för att den delen av plinten som sticker in på hans tomt blir utan stöd. Men det förutsätter ju att rasen håller sig strikt till tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.