Hej
Skulle just tipsa om den här förlängningsslangen. Den passar även lite nyare tvättar med snabbkoppling till munstycket. Tricket är att sätta Parkside slangen från tvätten till originalslangen och låta munstycket sitta i den gamla. Möjligt att det finns någon ännu nyare variant som det inte lirar med.
Har länge sneglat på en Kärcher original eller beställa en hos Swedol eller liknande men backat för priset men det här var ju kalas.
Nu står tvätten i källaren och behöver inte bäras in och ut vid användning.
Heja Lidl !

/ LOB
 
  • Gilla
foppa72
  • Laddar…
Jag köpte en från Lidl och som bekräftat så passar inte Nilfisk till denna. Hur var det med Kärscher då?

I vilket fall så är det en kalas högtryck. Bra blås i den så jag blåste av lös färg på garaget. På vissa ställen blev det trä rent. Grymt nöjd är jag eftersom jag har förlängare till den oxå.

Vore dock intresant att veta om Kärscher passar :)

Vart kan man om man vill beställa delar till den. Parkside ligger en bit bort :)
 
ZeroX66 skrev:
Vore dock intresant att veta om Kärscher passar :)
Jag har faktiskt inte provat själv än:surprised: Dock tycker jag att rapporter i denna tråd tyder på att den passar (de flesta?) Kärchertvättar.
 
Återstår att se om det är samma. Egentligen räcker det att det passar på slangen och den gängen.

I vilket fall så var det bra fräs i den :)
 
Sticksågen för 399:- från 28/5 enligt pappersreklamen, syns inte på nätet.
 
Den här veckan har Lidl en tigersåg för 349 kr och en excenterslip för 199. Är det någon som har något att säga om någon av dessa?

En excenterslip kan ju alltid vara bra att ha och en tigersåg har jag just nu behov av för att kapa lecablock, så jag är lite sugen på bägge.
 
gronfelt skrev:
Den här veckan har Lidl en tigersåg för 349 kr och en excenterslip för 199. Är det någon som har något att säga om någon av dessa?

En excenterslip kan ju alltid vara bra att ha och en tigersåg har jag just nu behov av för att kapa lecablock, så jag är lite sugen på bägge.
Tigersågen är väldigt klen och saknar pendling. Har du många lecablock att kapa så leta någon annanstans.

Slipen kan nog funka för lite småjobb men kolla om det går att koppla en dammsugare till den.

Personligen tycker jag ofta att lidl har bra grejer men detta erbjudande är inget jag skulle hissa.
 
Jag klämde på slipen igår, kändes prisvärd för 199. Dammpåse + adapter för dammsugare medföljer. 125mm, 270W.
 
Jag har slipen och har använt den till att slipa en hög med tapetserade garderobsdörrar och slipen klarade jobbet.

Dammusugningen fungerar rätt bra men var lite rapplig, så jag har fått tejpa fast dammsugaren med silvertejp när jag ska slipa. Och ska en excenterslip alltid hålla samma hastighet oavsett hur hårt man trycker? Den här tappar rejält med fart när man pressar den mot garderobsdörren, även om den fortfarande roterar tillräckligt snabbt för att slipa bort färg och tapetrester.

Jag har aldrig använt någon annan excenterslip så jag har inget att jämföra med, men 200 spänn för en fungerande maskin känns ju inte som pengar i sjön iallafall.
 
pelpet skrev:
, men 200 spänn för en fungerande maskin känns ju inte som pengar i sjön iallafall.
Sant.....tills den klassiska ofrånkomliga dagen kommer då man inser att man måste byta upp sig och då vart det plötsligt pengarna i sjön.

Btw, har du en bra maskin, med dammsugning inkopplad och bra papper ska du inte behöva trycka så att motorn sackar.
 
Om maskinen sackar, byt till grövre papper och tryck mindre - då får pappret jobba som det skall.

Själv tycker jag att det är värt tvåhunda spänn för att få reda på om man gillar en verktygstyp eller inte. Hade jag haft filosofin "köp alltid proffsprylar" hade jag bara haft råd med ett enda verktyg de första åren vi bodde i hus, genom att handla billigt skaffade jag mig en komplett maskinpark och fick samtidigt erfarenhet att nu på senare år köpa rätt proffsverktyg. Risken är ju att man köper en dyr slip för att sedan komma på att man hellre vill vill ha en annan modell.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Ellagård skrev:
Om maskinen sackar, byt till grövre papper och tryck mindre - då får pappret jobba som det skall.

Själv tycker jag att det är värt tvåhunda spänn för att få reda på om man gillar en verktygstyp eller inte. Hade jag haft filosofin "köp alltid proffsprylar" hade jag bara haft råd med ett enda verktyg de första åren vi bodde i hus, genom att handla billigt skaffade jag mig en komplett maskinpark och fick samtidigt erfarenhet att nu på senare år köpa rätt proffsverktyg. Risken är ju att man köper en dyr slip för att sedan komma på att man hellre vill vill ha en annan modell.
Konstigt resonemang, om jag köper en billig excenterslip och märker att den sackar, vibrerar, dålig slipverkan och uruselt dammutsug så drar jag alltså slutsatsen att excenterslip är fel maskin för mig?
 
Nimajneb skrev:
Konstigt resonemang, om jag köper en billig excenterslip och märker att den sackar, vibrerar, dålig slipverkan och uruselt dammutsug så drar jag alltså slutsatsen att excenterslip är fel maskin för mig?
Eller så har man köpt en för stor rondell och inser att man har bättre nytta av en mindre.

Resonemanget är inte konstigt då arbetsområdet för t.o.m. olika maskiner kan överlappa varandra. Där behöver man inte gå in på pris/ kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
charta77 skrev:
Eller så har man köpt en för stor rondell och inser att man har bättre nytta av en mindre.

Resonemanget är inte konstigt då arbetsområdet för t.o.m. olika maskiner kan överlappa varandra. Där behöver man inte gå in på pris/ kvalitet.
Då faller ju utbudet dramatiskt o du har bara Rotex90 att välja på ;)
 
Nimajneb skrev:
Btw, har du en bra maskin, med dammsugning inkopplad och bra papper ska du inte behöva trycka så att motorn sackar.
Ellagård skrev:
Om maskinen sackar, byt till grövre papper och tryck mindre - då får pappret jobba som det skall.
Förhoppningsvis handhavandefel alltså :). Förhoppningsvis går det lättare då nästa grej ska slipas. Och garderobsdörrarna blev ju bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.