Vi har slitit lös en tejpad plastmatta från källargolvet, under hittar vi dessa fläckar... Det är relativt luktfritt och torrt... ?
Det ser ju ut som nån typ av påväxt, vi tänkte lägga in en heltäckningsmatta, men vill ju sanera detta på nåt vis (?) först !

/tacksam för hjälp!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1337023757.810994.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1337023893.101290.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är kanske otydlig märkte jag :) vad är det för fläckar jag har ???
 
S
kan ju va mögel man kan också va skit eller pigment från mattan.
är spackel på spånskive golv? eller är det ljus betong?
 
Näe, det är ett ljus betong golv! Det är lite blått i färgen på fläcken ! 1*1 m fläck ungefär. Ser lite ut som spackel, men skulle de ha spacklat ett betong golv? Varför ?
Hur kan man åtgärda detta?

Tack för svar!
 
För min del skulle jag aldrig lägga något organiskt material det är bäddat för mögel, är det betong under riv bort
plattorna för det tycks det vara och lägg klinkers
 
Plattorna? Njae, det ser kanske ut som plattor på bilden , men är helt och hållet betong.. "skarvarna" är skarvarna efter jag drog lös plastmatten (smuts-kanter) !
 
Jag vet att många förespråkar klinkers, men hade du lagt det utan att åtgärda fläckarna på nåt vis ?
 
Är det inte lim från plastmattan som suttit på förut? Förr i tiden limmade man direkt mot betonggolv.
 
Byroxa skrev:
Jag vet att många förespråkar klinkers, men hade du lagt det utan att åtgärda fläckarna på nåt vis ?
slipa bort dom,om inte det går på annat sätt,bara så fixet fäster
 
Näe, inte lim, den låg löst bara tejpas i skarvarna mot underlaget...
 
Säker på att det var orginalmattan? Precis sådär såg det ut i mitt källargolv, slipade bort det med en vinkel(diamant)slip. Blev fint, men dammigt som satan.
 
Byroxa skrev:
Näe, inte lim, den låg löst bara tejpas i skarvarna mot underlaget...
det kan vara mattan som förtvålats av fukt
 
Är det förtvålat ska man kunna dra av det med en spackel, det ska vara som - ja - tvål. Tydligen hälsovådligt.
 
blob skrev:
Är det förtvålat ska man kunna dra av det med en spackel, det ska vara som - ja - tvål. Tydligen hälsovådligt.
Många bra svar ! :)
Mattan är dock just uppsliten och helt intakt, inte porös eller svampig. Det finns dock en mindre del mögelsporer under den, rätt bra skick eg. För att ha legat sen -72...
Ju mer jag tänker på det så kan det inte vara en ny skada och aktivt mögel då det inte var sån påväxt på mattan. När de byggde huset -72 fick de en stor vattenläcka i källaren som de "åtgärdade". Kan det möjligtvis vara spackel efter det... Jag tror det lutar mot det !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.