Min värmepump (bergvärme) har börjat bete sig besynnerligt. Jag har vridit ner värmekurvan såpass att den aldrig kommer producera någon värme, men ändå är golven konstant varma och inomhustemperaturen för hög.

Pumpen går väldigt mycket, men inte för att producera värme till värmesystemet utan för att producera varmvatten. Den producerar varmvatten tills den är nöjd, men trots att inget varmvatten används så faller VV-temp (1.4 i menyn) snabbt och redan efter en kvart eller så så slår den på varmvattenproduktionen igen. Varmvattentemperatur som står på plats 1.0 i menyn faller inte alls lika snabbt.

En del av denna värme tycks gå ut i golven, för annars förstår jag inte hur golven blir så varma. Det är just nu 13 grader ute och 25 grader inne, med några fönster öppna...

Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Någon läcka som innebär att golvvärmen får värme från varmvattenproduktionen? Något fel på någon sensor? Luft i systemet?
 
Låter som växelventilen kärvar lite.
 
Tack för svar!

Det låter som en rimlig förklaring. Något en amatör lätt kan försöka sig på själv (smörja eller så), eller ringa reparatör?
 
Det är ett rätt vanligt fel på pumpar som har sådana. Det är inte svårt att byta själv (det är bara konstgjord andning att försöka laga den), men glöm inte att stänga av alla kranar till vatten och värmesystem. Annars blir det blötare än nödvändigt.
 
Hej Du kan prova att ta lite olja på pinnen och dra i spaken några gånger men helst byta den.(det är själva insattsen som man byter ut och kostar 249+moms hos thermia men står det honnywell 4012 så är samma som sitter i bägge) och kan du byta olja och filter på en gammal bil så kan du byta insattsen med.
 
Det finns även andra, vridande som inte går sönder eller kärvar.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Tack för alla svar, detta forum är verkligen bra att ha!

Insats har jag bytt på vanliga blandare, och det ska jag nog kunna göra, får se till att hitta rätt insats bara. Att stänga alla kranar låter som en bra idé ;)
 
Du kan även kontakta NIBE och köpa en av dem, tillsammans med det lilla verktyget som behövs.
 
Hej Du ser vad du har för växelventil.Antingen är det en honywell 4012 eller 4013 men jag tror du har en 4012 och då heter insattsventilen vczz6000/u och du får med en larvig nyckel.Sedan är det bara stänga av vp och stänga tur och retur och släppa trycket på expansionskärlet så det blir trycklöst.Sedan trycker du ner knappen som sitter nedanför armen på ställdonet och vrider MOTURS så ställdonet lossnar och nu ser du insattsventilen och tar den larviga nyckeln och lossar insattsventilen (gängar) men dra inte för kung och fosterland när du sätter dit den nya och gör rent o-ringspåren från smuts.Sedan är bara göra det motsatta och när du är klar och startar vpn så lufta.

Lycka till

Obs stäng inte av vp om den är i drift utan stäng av den när den vilar.
 
Redigerat:
D
växelventil skrev:
Sedan är det bara stänga av vp och stänga tur och retur och släppa trycket på expansionskärlet så det blir trycklöst.Sedan trycker du ner knappen som sitter nedanför armen på ställdonet och vrider MOTURS så ställdonet lossnar och nu ser du insattsventilen och tar den larviga nyckeln och lossar insattsventilen (gängar) men dra inte för kung och fosterland när du sätter dit den nya och gör rent o-ringspåren från smuts.Sedan är bara göra det motsatta och när du är klar och startar vpn så lufta.
.
.
Obs stäng inte av vp om den är i drift utan stäng av den när den vilar.
Väcker en gammal tråd till liv, för nu är det nog dags för mig att fräscha upp min växelventil (Honeywell VC4013) i min Nibe 1210. Några detaljer/frågor bara:

1. Om ventilerna för VbFram/Retur sitter alldeles intill VPn (dvs mellan VPn och expansionskärl), finns det väl ingen anledning att släppa på trycket vid expansionskärlet?

2. När man lossar på insatsen, kommer det inte komma stora mängder ganska varmt (50 grader) vatten? Är det bäst att låta VPn stå avstängd ett längre tag för att manteln skall svalna?

3. Vattnet kommer att rinna ur manteln. Finns det risk att beredaren tar skada när beredaren är full och manteln tom (och det inte finns något mottryck från manten)?

4. Var köper jag VCZZ6000 billigast (i Göteborgs-området om det blir billigare/går att köpa lokalt).
 
För att återkoppla (långt senare) så kan jag meddela att det mycket riktigt var växelventilen som strulade. Tack för hjälpen jag fick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.