Ska göra eldstadsplan till kaminen.
Den är 180 kg tung, fyra ben => 45 kg per ben.

Vill ställa den på klinkers som jag lagt enligt konstens regler men inbillar mig att jag behöver något under för att de inte ska spricka när trägolvet kanske rör sig lite i och med punktbelastningen.

Tänker mig 2 eller 3mm plåt, eller golvgips som jag skär till så att det blir snyggt. Golvgips blir ju lättast att hantera men kommer det att gå bra för mig?
Någon annan idé?
 
zingo skrev:
Den är 180 kg tung, fyra ben => 45 kg per ben.

Vill ställa den på klinkers som jag lagt enligt konstens regler men inbillar mig att jag behöver något under för att de inte ska spricka när trägolvet kanske rör sig lite i och med punktbelastningen.
Har du inte fuskat så skall det väl inte vara problem med 45 kg/ben. Det förmodar jag att du överskrider när du går på golvet. ;)
 
Jo, men mina smidiga fötter fördelar ju trycket annorlunda än en nästintill vass metallfot.

Vad rekommenderar du? Golvgips under klinkers?
 
Ja. Gips skall du i vilket fall som helst ha mellan trä och klinkers.
 
Golvgips inhandlat men det fanns ju bara 60 cm breda skivor. Därför behöver jag lägga två bredvid varandra. Frågan är vilket som blir bäst ut belastningssynpunkt.
Klinkers ska sättas ovanpå.


1. Två skivor med skiljelinjen mellan kaminens ben rakt ut från väggen.

2. Två skivor parallellt i förhållande till väggen där den ena tar hela kaminens tyngd och den andra bara får plattorna som ligger framför kaminen.

Vilket blir bäst för att undvika fogsprickor?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.