Kommer få hem lite gott och blandat i omgångar och behöver lagra det i allt från 2v till 2mån nu under sommaren. Allt från fönster till virkesbuntar och gips.
Har lite plats i garaget men kommer behöva ha en hel del ute.
Tänkte köpa någon lite tåligare plast pressening att täcka med men ska även virket så på en pressening för att undvika markfukt?

Vad finns det för prisvärda presseningar att täcka med som det inte går hål på direkt?
Ska även köpa så det räcker till att täcka hela huset under byggets gång.

En enkel 200kr fuktmätare och kolla av materialet innan det åker in i huset är det vettigt? Vad ska det ligga inom för gränser?
http://www.jula.se/digital-fuktmatare-405034
405034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Frågan blir hur du gör när virke eller skivor är torra i ena änden, och något fuktiga i den andra änden. Tork?
 
isolde skrev:
Frågan blir hur du gör när virke eller skivor är torra i ena änden, och något fuktiga i den andra änden. Tork?
Förstod inte riktigt det. Hur menar du?

Jag vill täcka allt på ett bra sätt och behöver tips på vad som funkar.
Typ av presseningar en på mark och en över också osv?
 
Partytält
 
Behövs så otroligt stort för att jag ska få in allt, måste nog hålla mig till presseningar för att det ska funka.
Sen är det detta med markfukt, något att skydda sig emot?
 
Ingen pressening på mark men se till att inget virke ligger mot marken och sedan klarar du dig med de billiga som täckning av virket. Är det inomhusgips så skulle jag se till att förvara dem inom tak, även OSB.
Vi hade virke som levererades i november på detta sättet och där vi sedan nyttjat det fram tills nu. Torrt och fint.
Du kan köpa en rulle presseningstejp eller silvertejp för att reparera ev. hål som kan dyka upp när man plockar i virkeshögarna. Se också till att inte blanda virket utan håll det väl sorterat.
 
En liten parantes samma fuktmätare finns på biltema för 149kr ;)
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Fuktmatare-87258/

Suhagg skrev:
En enkel 200kr fuktmätare och kolla av materialet innan det åker in i huset är det vettigt? Vad ska det ligga inom för gränser?
[länk]
[bild]
 
En av de saker jag lärt mig den hårda vägen under 10 års renoverande, det är att i största möjliga mån undvika att lagra byggmaterial längre än ett par veckor. Det går att tänka till lite och slippa en hel del förvarande. Leverantörer brukar vara förstående och ge pris på helheten och sedan är det ok att avropa/hämta vartefter det behövs.

I vissa fall är det förstås svårt att undvika men....

Om man måste förvara virke, gör det plant och luftigt. Har förvarat takpanel utomhus i flera år och den mår fortfarande bra tack vara detta.
 
S
det man göra är att man planerar sina leveranser så du bara har matriallet som du behöver.
matriall tar mycke plats och skulle t.ex. gipsen bli fukt skadad så är det ju bara köpa nya skiver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.