Hej,

Hur gör man för att få en gammal stuga mitt inne i skogen att se omhändertagen ut? Stugan är belägen en bit in i skogen utan bilväg, el och vatten och kan mycket lätt betraktas som ett ödetorp - vilket gör att en del får för sig att det är OK att ta sig in i stugan osv.

Någon som har några tips på hur man kan få den att inte se övergiven ut, förutom det uppenbara att hålla den i gott skick och utan att ändra karaktären på stugan?
 
Redigerat:
Nja, det är väl det uppenbara som gäller. Få den att se ut som om det bor nån där i alla fall någon gång per år.
Och hålla rent från sly och långt gräs runt stugan.
Äger du stugan? Eller vill du bara bevara den i största allmänhet?
 
Jo det är väl så, att framförallt hålla koll på det uppenbara. Men jag funderar också på grejer som att kanske lämna en kratta utomhus eller plantera något blomliknande i en kruka. Ja, jag äger en andel i stugan.
 
Då tror jag på att grejer ska flyttas omkring runt stugan.
En kratta med skottkärra som står framme, efter några dagar står den på ett annat ställe på tomten.
En tredje gång står en gammal cykel lutad mot väggen....etc. etc., där måste finnas spår som gör att en ovälkommen besökare inser att här kan det dyka upp en ägare vilket ögonblick som helst.
 
En klippt gräsmatta och en välmående pelargon hängande i en ampel vid grinden.
 
g w skrev:
Hej,

Hur gör man för att få en gammal stuga mitt inne i skogen att se omhändertagen ut? Stugan är belägen en bit in i skogen utan bilväg, el och vatten och kan mycket lätt betraktas som ett ödetorp - vilket gör att en del får för sig att det är OK att ta sig in i stugan osv.

Någon som har några tips på hur man kan få den att inte se övergiven ut, förutom det uppenbara att hålla den i gott skick och utan att ändra karaktären på stugan?
En fråga som måste besvaras för att våra tips ska bli relevanta är: Hur ofta kommer någon att vara där?
 
En svensk flagga pa forstukvisten!
 
En radio och nån lampa som drivs av en solcell?
Kanske kan lura nån ny besökare i alla fall.
 
Kan man inte sätta en skylt innanför ett fönster eller på dörren där man förklarar att stugan inte är övergiven och att den kollas till då och då och att man inte vill ha oönskat besök? Sen är det nog inte fel att göra nåt av det som står ovan också.
 
Har du haft problem med att någon bryter sig in och bor där ibland eller?
 
MagnusSt skrev:
En klippt gräsmatta och en välmående pelargon hängande i en ampel vid grinden.
Finns ingen gräsmatta skönt nog, det är en skogstomt, och stigen (ganska vältrafikerad) går alldeles runt husknuten. Men jag tror också på någon form av blomma som gör att det ser lite mer ombonat ut. Vad finns det för sorter som går att sätta i kruka och inte kräver något vidare underhåll?


tio_Pepe skrev:
En fråga som måste besvaras för att våra tips ska bli relevanta är: Hur ofta kommer någon att vara där?
Åtminstone en gång i månaden.


Suhagg skrev:
Har du haft problem med att någon bryter sig in och bor där ibland eller?
Det har hänt att någon har tagit sönder en ruta och tagit sig in. Ganska förståeligt, ödetorp är spännande.

Tack för era tips!
 
Det har kommit en del tips redan, men här kommer några till:

* Gardiner, blommor, etc i fönstren (bör nog vara plastblommor med tanke på att ni bara är där 1ggr/månad)
* Kanske ett gäng solcellslampor för utomhusbruk. D.v.s. sådana man trycker ner i marken vid buskar, rabatter och gångar. Finns att köpa för några hundralappar.
* En ny brevlåda (även om den inte används visar den att det finns folk som förväntar sig brev/tidningar dit)
* En vedhög. Bör dock användas innan den ruttnar eftersom effekten då blir den motsatta.
* En grill. Köp en billig grill och ställ synligt i anslutning till huset. Gärna en halvtom påse kol också. :)
 
Redigerat:
Kom på en sak till:

Har ni ett tak över entrén kan ni ju ställa ett skoställ (med lite skor på) utanför dörren. Såvida inte skorna ser ut att ha stått där sedan 70-talet indikerar detta att det råder viss aktivitet i stugan.
 
Vad finns det för sorter som går att sätta i kruka och inte kräver något vidare underhåll?
Köp en "Lyckliga Lotta" eller "Flitiga Lisa"(behöver knappt vattnas ens en torr sommar ute och några plastblommor inne.
 
Kan man inte sätta en skylt innanför ett fönster eller på dörren där man förklarar att stugan inte är övergiven och att den kollas till då och då och att man inte vill ha oönskat besök?
Men är inte det som en inbjudan? Jag menar då vet eventuell oönskat besök ju att det inte kommer nån inom kort.

Jag använder lampor med solcell i trädgården på övergångstiden (t.o.m. på vintern) och lampor medrörelsesensor på trappan till entren. På sommaren använder jag utestående konstblommor för att få huset mer levande.

Jag tycker om den nämnda klassikern med cykeln lutad mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.