Hej.

Jag har lite frågor angående handikappanpassning i samband med en utbyggnad. Om vi tar historien kort. Efter att min far dog flyttade jag med familjen till mitt barndomshem (morsan klara inte av att ta hand om tomten osv. själv).En person anlitades som ritade upp en utbyggnad till befintligt hus. Vi tog ritningen till kommunen och hoppades på att det skulle gå undan eftersom vi bodde trångt och ville ha den plats utbyggnaden skulle ge.

Månaderna går och kommunen har anmärkningar på placering av innerdörr och handikappanpassning. Byggnaden ser ut som så här, entreplan kommer ligga i nya huset (59 cm under övervåningen i gamla huset) vilket gör att vi behöver en etagetrappa från hallen i nya delen till den gamla delen. Vi tyckte det var perfekt, kommunen har en annan synpunkt på det hela. Ska vi bygga på detta vis måste vi installera ett handikapslyftbord, trotts att vi inte är handikappade. Okej, vi gör en ytterdörr in till vardagsrummet i gamla delen, nej säger kommunen, eftersom man då måste skärma av för hallen vilket skulle förstöra rummet.

Om jag förklara hur hela huset ser kanske.
Jag börjar med gamla delen, källarvåning innehåller duschrum, tvättstuga och grabbens rum, i övervåning finns vardagsrum, toalett (ej handikappanpassad) och ett kök.
Nya delen, Morsans del (sovrum, kök, tvättstuga/toalett och dusch), sovrum för mig och sambon samt att vi har skilda hallar. Vi har tillgång till morsans del via en innerdörr. Övre plan är en isolerad vind med lutande tak.

Vi förstår inte varför vi måste ha ett lyftbord installerat eftersom vi inte är handikappade. Vi har frågat om man kan få dispens, men det gav inget. Det sista vi har kvar är att be handläggaren på kommunen visa på papper denna regel. Och det sista är att gå till pressen och be dem göra en artikel och hoppas på att kommunen backar.

Om det finns någon som har tips tar vi tacksamt emot dem. Som det ser ut nu så har jag beställt en trappa upp till vinden och en etagetrappa som kommer gå över hela ingången till den gamla delen och har inte plats för ett lyftbord. Kan ju bara säga att jag fick se 2 sådana minner :confused: när jag förklarade att de inte behöver skruva fast etagetrappan pga. detta.

Kom gärna med förslag på vad som kan göras.

Mvh Micke
 
Det är nog svårt att komma runt krav på handikappanpassning. Kommuner brukar vara hårda med sådant eftersom det annars är de som får hosta upp slantarna ifall någon av er skulle råka ut för en skada som gör att handikappanpassning krävs. Men, det finns andra här som är betydligt mer insatta än jag. Jag tror att det hjälper om du kan ladda upp planlösningar (befintlig + planerad), då är det lättare för folk att klura på alternativ.

Välkommen till forumet förresten:)
 
Som sagt handikappsreglerna är nog svåra att komma runt. Men du skriver att ni har en höjdkskillnad på 57cm. Det känns som en såpass liten höjdskillnad att man borde kunna undvika den?

Personen som har ritat åt er borde ha tänkt på handikappsreglerna. Låter oproffsigt.
 
Nu läste jag lite mer i första inlägget. Handikappsreglerna säger väl i princip att det skall finnas alla nödvändiga funktioner för att kunna bo i huset inom ett plan (eller hiss). Som jag läser det så finns toa, badrum, kök och sovrum i den nya delen som samtidigt är entre. Så jag begriper inte riktigt varför man skulle behöva access till den gamla övervåningen?
 
harry73
Är kravet inte att huset ska vara handikapanpassbart istället för handikapanpassat? För då skulle det kanske räcka med att rita en ramp som med enkla medel kan byggas eller sättas in den dag en handikapanpassning är nödvändig
 
Jag kan försöka scanna in lite info, problemet är att min scanner bara tar a4 och ritningarna är a2 om jag inte minns fel.
 
Glömde skriva tack:surprised:, jag är nyreggad här men har kollat en del den senaste tiden.
 
Det finns 2 entréer i den nya delen, våran och morsans. Men vill man komma in till toan rullar man in dit via hallen. Ska vi däremot (vilket kommunen vill) installera ett lyftbord så kommer man in i övervåningen som INTE är handikappanpassad. Man kommer inte in i toan och beroende på rullstolens mått så kommer man nog inte in i varken kök eller vardagsrum.
 
Höjdskillnaden är 59 cm. Vi försökte få till det med en ramp (för våran enkelhet skull) men det gick inte. Eftersom höjdskillnaden är så stor och hallen är så kort så blir lutningen för stor, hallen är BARA 4,5 m.
 
Sorry. Glömde trycka "Citera" innan jag svarade alla frågor jag tröck bara svara. Mycket av våran tid går åt att försöka komma ifrån "lyftbordet" utan att lyckas, vilket är väldigt frustrerande (både att det kostar massa pengar med ett lyftbord och att allt jobb vi lagt ner på att det ska vara fint inte kommer synas när det står ett lyftbord där en specialbeställd trappa ska stå). Jag ringde faktiskt kommunen idag för att få lite mer info angående ärendet.
Jag fick prata med en annan person än våran handläggare och frågade varför vi måste ha "bordet eftersom vi inte är handikappade, jag fick till svar att det ska vara när rullstolsbundna vänner kommer förbi (det var inte exakt vad hon sa, men i det stora hela) och jag sa att vi inte har någon bekant som sitter i rullstol, vilket inte spelar någon roll. Jag kan förstå kommunen att man kan spara in pengar på detta sätt, vilket kan vara rätt, men vi som inte vill ha detta lyftbord borde få välja själva och blir vi rullstolsbundna kan VI installera den när vi vill. Ni får ursäkta om punkt och kommatecken inte är var de ska vara men det blir så mycket ilska i mig när jag pratar/skriver om detta ämne. För mig är utbyggnaden en engånimittliv händelse, jag kommer ladrig göra om det, och allt arbete vi lagt ner på detta så vill vi att det ser fint ut när vi får tillträde. Jag ser framemot att få springa i min etagetrappa som inte kommer vara på plats för lyftbordet.
 
Rint in lyftbordet, montera det, och ta sedan boprt det?

Om du scannar din A2 i flera A4-delar (överlappande, dvs ca 6-8 st) så kan du sätta ihop det med Microsoft ICE. Eller om du lägger upp dem här eller någon annan stans kan jag hjälpa dig

(är lite i samma situation).
 
harry73
Eller rita in lyftbordet installera det inte och får huset godkänt med anmärkningen att ritbordet inte är monterad än.

Sen kan ni ju chansa och låta kommunen neka bygglov för att därefter överklaga beslutet eftersom huset är förberedd för lyftbordet och den kan monteras in utan stora kostnader när behovet uppstår (men då ska man vara säker på vilka reglar som gäller och hur förvaltningsrätten? tolkar dessa
 
harry73 skrev:
Eller rita in lyftbordet installera det inte och får huset godkänt med anmärkningen att ritbordet inte är monterad än.

Sen kan ni ju chansa och låta kommunen neka bygglov för att därefter överklaga beslutet eftersom huset är förberedd för lyftbordet och den kan monteras in utan stora kostnader när behovet uppstår (men då ska man vara säker på vilka reglar som gäller och hur förvaltningsrätten? tolkar dessa
Jag har haft tanken på att ha slutbesiktning och säga att det finns utmärkt på ritningen var lyftbordet ska var om det påtalas att det inte finns. Pratade med en kompis om lyftbordet och hon tyckte jag skulle säga att kommunen isåfall får stå för kostnaden, eftersom det är kommunen som ska stå för den kostnaden, vi har ju liksom gjort våran del när vi byggde och gjorde plats för den. Jag tänker gå hårt på kommunen och säga att jag inte tänker ha något lyftbord. Jag har några "pros" som jag tänkte använda.

1.Citerat från mitt första inlägg. "Okej, vi gör en ytterdörr in till vardagsrummet i gamla delen, nej säger kommunen, eftersom man då måste skärma av för hallen vilket skulle förstöra rummet." Hmm... hur mycket förstör inte en "invalidhiss" (ursäkta ordvalet) våran hall.

2.Kommunen ska stå för kostnaden.

3. Visa upp en "lagtext" som bevisar att det "inte" är en feltolkning av bestämmelser.

4. Varför ska en rullstolsburen människa ha tillgång till en icke handikappads del av huset.

Finns det ingen lagtext som säger att kommunen ska stå för handikappsanpassning av boende.
 
Kommunen har rätt att kräva att det ska monteras från start. Du måste betala.
Förklaringen är att om någon i huset hamnar i rullstol (eller huset köps av en handikappad) ska inte kommunen behöva betala.
I befintliga hus står kommunen för anpassningen, men här byggs det nytt.
 
Hur kan kommunen kräva det? Vi är ju inte handikappade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.