Ok nu lutar det verkligen åt att vi lägger skiffer utanför huset, men för att undvika alltför stora utgifter så undrar jag fixar vi det själva?

Vi har ett nybyggt hus och direkt utanför huset ligger idag grus, det är ca 15-20 cm upp till dörren, och väldigt ojämnt så vi måste fylla ut ytterligare. Ytan vi vill belägga är ca 85 kvm

Som jag förstått det så behöver vi:
- inte gräva bort något då det inte finns jord under utan enbart sprängsten och grus eller måste det ligga 20 cm kross under som jag läst någonstans?
- lägga ut markväv? ingen jord under som sagt, måste vi ändå ha det?
- köpa kross som ska vibbras, hur mycket behövs?
- sättsand eller stenmjöl? eller betong (eller liknande)
- hur tätt ska plattorna ligga?
- ska vi istället ta in en firma för detta jobb??

Har ngn tips om bästa leverantör för kross och sättsand? i Stockholm/Tyresö då :)

Tacksam för alla svar, funderingar, tips etc!
 
Hej

Vi lade skiffer själva och det gick bra. Markduk behöver du bara för att inte olika massor skall blandas. Jag tror inte det spelar så stor roll vad du sätter plattorna i. Jag har lagt plattor i allt från 0-18 till sjösand.

Sebastian
 
Så duktiga ni är Myrin som lagt själva, hur stor var ytan? Min man vill inte att vi gör detta själva då han inte tror att vi kommer fixa det...

Så jag har tagit in lite priser på läggning, har bara två svar än så länge men det är skrattretande vad det kostar... det dyraste hittills är 2.300 kr/kvm och då skulle vi landa på över 230.000 kr för 85 kvm med sten... inte gångbart helt enkelt :( Men vi väntar på fler offerter, jag trodde faktiskt inte att det var så dyrt att lägga just skiffer med tanke på vad det kostar att lägga betongsten och hur fort det ändå går i jämförelse...

Så nu funderar jag tyvärr igen på att bygga trädäck :(
 
Ojoj, allvarligt talat, det är tillräckligt enkelt att lägga för att det inte ska avskräcka. Hjälpte en kompis med en uteplats häromåret, underlaget är precis som för vilken grund som helst, och sen är det mest en fråga om hur duktig man är på att pussla. Ju tätare man kan lägga plattorna desto snyggare...tycker jag...det är ju en smaksak. Kolla på Flisbys inspirationssida för alla varianter man kan göra. Det enda jag skulle avråda från är att lägga dem i betong, om man är lite osäker, för det är lätt kladdigt och går inte att ändra. Allt annat är ju bara att pröva sig ram tills man är nöjd.
http://www.flisbyab.se/Inspiration.aspx?Id=545
 
Tack Forbo, jo jag tror också att vi fixar att lägga det själva men tiden är en faktor som spelar in när det finns må barn med i bilden. Vi funderar på att ta in en firma som fixar underlaget dock så det blir bra.
Vad jag läst kan en hyfsat duktig svensson lägga 2-4 kvm skiffer på en dag och ett proffs 5-10 kvm? Innebär att om vi la ner hela dagar på detta så skulle vi, om vi gjorde det själva och fick vara i fred, kunna göra jobbet på i bästa fall 10 dagar på två pers...

Betong hade varit det alternativ vi valt om ngt proffs kom och la men precis som du skriver, inte om vi lägger själva.
 
Vi kommer inte lägga skiffret själva, så långt allt klart... vi har fått in några offerter iaf med hyfsade priser jämfört med den första. En firma lägger på stenmjöl/sättsand och en annan i cementfog/fix, vilket är att föredra? Båda fogar med betong eller liknande vilket vi vill.

Att lägga i stenmjöl verkar billigare men att lägga i cementfog då kan inte stenarna flytta sig, sjunka eller dylikt. Hur vanligt är det att man måste lyfta en sten efter läggning och fixa höjden? Går iofs inte om man har hård fog mellan plattorna...
 
Får man fråga hur mycket arbetstid firmorna räknat med när det gäller era 85 kvm?
/Mats
 
En av firmorna har uppgett 350-400 arbetstimmar men då ingår även uppfyllnad och underarbete såklart samt en kant av granitsten mot slänten så den håller. Vet inte vad de andra firmorna räknar med men eftersom offerterna nu landrar relativt nära varandra så är det nog liknande eller så har de snabbare och dyrare personla :)
De som uppgett 350-400 timmar lägger även i bruk vilket kanske tar längre tid än att lägga i stenmjöl?
 
Låter lite märkligt mycket. Som du skrev skulle ju en anläggare hinna lägga minst 5 kvm per dag. En gubbe skulle alltså behöva 17 dagar för att hinna era 85 kvm. 17 dagar X 8 timmar=136timmar. Är resten av tiden underarbete alltså kan man fråga sig...
 
Bra poäng... men de kanske har omvandlat hyra av maskiner etc som mannatimmar för att kunna ge ett sådant pris? Nu kommer vi inte välja den firman iaf så jag får aldrig reda på om de skulle lagt två kvadratmeter om dagen eller ej, kul att ha dem hos oss hela sommaren... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.