Nytt hus, ny gräsklippare.

Tomt 4000kvm, mkt buskar, mkt träd. Jag kommer "bara" använda den till att klippa gräs, ingen vinterkörning. Tomten är hyfsat platt.

Tittat på följande: Husqvarna 13C, R213C och R216

Lite osäker på hur stor motor jag behöver.
 
Rider 13 utgår och ersätts av 213, så finns det några kvar av den så tycker jag den är prisvärd, dock var våra slut i februari/mars och det gick inte att beställa fler, men kolla med någon ÅF om de har kvar i lager.

216 är bra om du vill ha bredare aggregat, kör du med 94cm aggregatet så behöver du inte den extra motorstyrkan. Just nu är dessutom de breda klippaggregaten till 216 restnoterade, beräknas komma in i slutet av maj.
 
Tack för all information.

Med tanke på att du verkar extremt kunnig: Vilken rider skulle du rekommendera för en tomt på 4000kvm ? Det behöver inte vara någon av dem jag nämner.

Tack.
 
316 Ts AWD med 112-agg ;)

Näemen, 13c eller 213 iom att det är platt. Finns ingen större anledning att gå upp om du bara ska klippa gräs.
 
Jag var och kollade nu på morgonen. De hade 13C på lager här för 30K, säljaren rekommenderade den över 213C då det var samma maskin men skiljer 4K. Du verkar hålla med om det.

Skulle jag upp på 103cm bredd fick jag pris på 40K för en 216 med klippagg.

Frågan är väl om 10K motiverar att gå från 94cm till 103cm. Säljaren tyckte jag skulle satsa på 94cm eller gå upp på 113cm, vilket kändes för dyrt.
 
Hej. Om din ekonomi tillåter en så pass dyr maskin som R216, så tycker jag absolut att du ska titta på R215TX. Då får du en mycket trevligare motor, en B&S twin. Den går i princip lika fint som Kawasaki-motorn i de dyrare maskinerna, och den är betydligt starkare. Dessutom får du extra inkapsling av motorn, som ger lite lägre ljudnivå, och tillåter högre varvtal på motorn. Merpriser är 4000 har jag för mig, men jag tycker helt klart det är värt det med tanke på gången i motorn.
 
Angående klippdäck så är 103 att föredra framför 94, alla dagar i veckan. Det är smidigare att klippa runt buskar och träd med ett bredare klippdäck, och det klipper betydligt bättre än 94.
 
Om du köper en maskin i R200-serien så kan du beställa en timräknare från en R300 och trycka dit, reglageplåten har ett hål för den under dekalen, och kablaget finns under plasten.

Om du inte bryr dig om designen så håller jag med din återförsäljare om att du ska ta en R13C framför en R213. Och oavsett vilken maskin du tar kommer du bli nöjd.
 
Tobias Rydholm skrev:
Om du köper en maskin i R200-serien så kan du beställa en timräknare från en R300 och trycka dit, reglageplåten har ett hål för den under dekalen, och kablaget finns under plasten.

Om du inte bryr dig om designen så håller jag med din återförsäljare om att du ska ta en R13C framför en R213. Och oavsett vilken maskin du tar kommer du bli nöjd.
Tack för råden.

Med andra ord en 13C eller en R215TX. Det skiljer ungefär 10-12K hos min ÅF. Han är ganska stor och hade flera av både denna och R13C hemma.

Jag har ekonomi till att köpa den dyrare, men samtidigt vill jag inte köpa för stor maskin. Är R215TX "för bra" för 4000kvm? Jag är farligt nära vad en AWD kostar om jag köper den.
 
Det som skiljer på en 215TX och en R213C är bara motorn, och en större motorbåge och kåpa. För stor för 4000kvm tycker jag inte den är. Och är tomten plan är det ju onödigt med en AWD. En 213 för nog jobbet lika bra, men motorn är så mycket goare på en 215TX. Och så kan du köra med 103-däcket.
 
213 tycker jag inte är ngt alternativ om det är samma som 13C. Skiljer ca 3K.

Hoppet från 13C på 30K och 215TX på 42K känns rejält stort. Är det värt 12K för den stora motor och 10cm bredd? Men den stora frågan kanske är om 103cm är så pass mkt bättre än 94cm när det gäller klippkvaliten.
 
103 är bättre än 94, men om det är 12000kr bättre är väl tveksamt. Det kan nog bara du avgöra. Motorn i R215TX är trycksmord med, det är väl det enda som är bättre egentligen. Se det som ett lyx-alternativ.
 
Tack igen.

En till fråga: Jag har en del av tomten som är "vild" och där jag kommer fylla upp en del.
Fungerar det att koppla på välten (Den husqvarna har) av ngn av dessa maskiner? Eller är det 4AWD som gäller då? Tänkte även fylla upp lite gropar och köra över med välten. Vet inte om den fungerar, hittar ingen info om den direkt.

Mvh
 
Välten är upptagen som tillbehör till 13C i alla fall. Så länge du inte kör i några större backar lär det inte vara något problem. Och du har nog inte så mycket grepp att du kan utnyttja mer effekt än vad den motorn ger. Jag har själv en R15Ts AWD, och den spinner om jag lastar för tungt.
 
Nu har jag varit och tittat på lite maskiner.

215TX och 216 AWD fick jag nästan samma pris på med 103 cm.

Säljaren påstod att jag kan köra snöbladet på awd utan att ha kedjor/tynger på. Han skickade även med snöbladet i ngn kampanj. Jag hade väl egentligen inte tänk att röja snö med en maskin, men det stämmer verkligen detta? Isåfallat blir snöröjning ett alternativ. (Jag hade inte tänkt att röja snö då tanken på kedjor och tyngder skulle få mig att aldrig använda plogen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.