Har precis skickat in mitt bygglov för en kommande tillbyggnad och sitter nu och jämför 4 olika offerter som jag har fått. Alla är med total-entreprenad från första spadtaget till "nyckelfärdigt" (vi kommer dock troligen att välja bort vissa bitar, men det är inte så viktigt för mina frågor). Alla företagen tar in markarbete, gjuting vvs som under entreprenader.

Lite fakta runt projektet:
* Tillbyggnaden är på 58 (platta på mark)
* Det enda VVS arbete som skall göras är att lägga golvvärme.
* Det är lätt att komma fram med bil, lastbil och grävskoppa till tomten.
* Tomten är platt
* Inget skall sprängas
* Huset ligger i västra Göteborg
* Bifogar bild på befintlig planlösning samt på den nya (grönt = det som skall gjutas)
* Lite nya dagvatten ledningar behövs, men borde kunna återanvända befintlig uppsamlingsbrunn.

I de offerter som jag har fått har jag tagit reda på hur stor del som är för "nyckelfärdig platta" (markarbete, gjutning, vvs etc).

Prisera är som följer:

Offert 1) 240 825kr (4152kr / m2)

Offert 2) 190 125kr (3278kr / m2)

Offert 3) 235 000kr (4052kr / m2)

Offert 4) 152 500kr (2630kr / m2)


Efter att läst de många trådar här på byggahus.se om pris för platta på mark så känns offerterna ovan ej rimliga. Jag har fått en uppfattning att en platta inte borde kosta mer än 2000kr / m2 (jag kan tänka mig lite mer då det är del i en större total-entreprenad).

Det företag som jag helst vill skall bygga huset är det företag som har givit offert 1 ovan. Deras offert för material samt montering av huset ligger bra till prismässigt och de har varit trevliga att ha kontakt med.

Jag kommer i nästa vecka försöka få dem att revidera denna siffra, men inte så säker på att den kommer att sänkas till hälften. Så nu går jag i tankarna att plocka bort nyckelfärdig platta från total-entreprenaden och ta hand om detta själv. Huset skall byggas till hösten, så det finns ganska gott om tid för planering (och eventuellt eget arbete med plattan).

Företaget bakom offert 1 gör hela vägg-element i fabrik och monterar sedan ihop allt på plats.

Nu till mina frågor/funderingar:

* Är det dumt att göra plattan utanför husbyggarens ansvar då huset byggs med fasta vägg-element (tänker om plattan inte blir i rätt storlek eller liknande)?

* Är det rimligt att komma ned till en kostnad av 2000kr / m2 med mina förutsättningar?
 
  • befintlig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ny_platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan alltid prova att ta in offerter för endast plattan från olika företag och se vad det landar på. Vid mindre plattor som en utbyggnad blir säkert kvadratmeterpriset högre jämfört med en större platta och nybygge. Men spontant låter ca 240 000:- för en platta på 58 kvm ganska dyrt om ni inte har några speciella markförhållanden och jag ser heller inga större problem med att ni väljer att ta grunden separat och då bara har ett tydligt kontrakt med måtten på grunden.

Men ta först precis som du säger en diskussion med företag 1 kring offerten om de kan göra något år grundkostnaden alternativt att de är OK med att ni fixar grunden på annat håll.
 
Redigerat:
Det är inte så att de olika anbudsgivarna har reserverat sig mot olika händelse, tex pålning? Vilka underlag har de haft att lämna anbud på? Har en konstruktör ritat upp hela utbyggnaden?
 
Tack för svaren.

Jag vet att den som har gett offert 1 ej har med pålning.

Grävaren för offert 1 (240 000kr) och grävaren för offert 4 (150 000kr) samt ansvarig för total-entreprenaden (snickare) för offert 3 (235 00kr) har varit på tomten och kollat samt gjort enklare undersökningar av marken.

Bifogar en bild på tomten. Vi kommer själva att plocka bort alla sten-plattor samt riva förråd (vi lämnar plattan till grävaren) och staket.

Ingen konstruktör har ritat upp tillbyggnaden ännu.

Hoppas få kontakt med ansvarig för mark-entreprenaden i offert 1 imorgon för att gå igenom tid/material.
 
  • IMG_1849.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart du får så olika anbud om anbudsgivarna inte haft något underlag att gå på, frånsett ett besök på plats. De har ju ingenting att binda sina anbud mot, så du jämför äpplen mot bananer. Räkna med att samtliga entreprenörer har en rejäl slant i risk då det inte finns ritningar.
 
Tack för ditt svar Fisch. Tycker dock inte att det borde vara så svårt att räkna på detta även utan konstruktörs-ritningar, men det kanske det är. Är som sagt ett enplanshus, så jag tycker inte att det borde vara så stora påfrestningar på plattan. Alla har räknar med 10cm platta och 30cm cellplast.

Alla har fått del av arkitektritningar, så storlek och plats för plattan har varit väl känt.

Det som saknas är ritningar på hur dagvattnet skall ledas, men detta har jag pratat med varje företag om.

Det saknas även ritningar för VVS (det är några rör som skall gjutas in i plattan för kommande radiatorer), så jag förstår om VVS skiljer sig mellan anbuden.
 
Om man tittar på formen av din nya platta så är det en avsevärt mer komplicerad form än om man bygger ett helt nytt hus. Du har relativt sett mycket mera kanter. Så att denna platta inte följer schablonen för kostnad är inte så konstigt. Det är dessutom en relativt liten total yta på plattan. Mycket av kostnaderna är ställkostnader för att få dit maskiner etc.

Det finns alltid en osäkerhet i hur djupt det måste grävas innan man hittar fast mark, vilket dels påverkar grävningen, men framförallt hur mycket fyllning som sedan måste läggas i.

Det är orimligt stor skillnad mellan dyraste och billigaste. Frågan är då lite varför? Men detta var om jag fattar det en del av en totalentrepenad, då är frågan hur ni har fått fram särkostnaden för grunden. De olika anbudsgivarna kan ha väldigt olika sätt att redovisa den kostnaden, så om det inte bygger på faktiska offerter från grundentrepenörerna så går det egentligen inte att jämföra. En anbudsgivare är kanske mån om att få grunden byggd som en del av entrepenaden, och redovisar därför lågt. En annan kan resonera precis tvärtom, grunden är ofta en strulfaktor med oväntade extra kostnader. Något han gärna slipper.
 
Tack hemapularen för ditt svar!

Låter inte så konstigt att priset borde vara lite högre då det är en hyfsat liten platta samt att den är aningen komplicerad. Kan tänka mig att vissa räknar mer schablonmässigt och vissa försöker uppskatta mer exakt och då skiljer sig offerterna. Det viktiga blir nog att få ett fast pris om vi väljer någon av offerterna med en billig platta.

Det är bara från grävaren för offert 1 (240kkr) som jag har sett hans offert (ganska otydlig). Detta förtag hade inte heller med grunden i sin första total-entreprenads-offert då de ansåg att de flesta ville göra detta själv. Det kändes helt klart som att de inte hade något emot att vi gjorde plattan själva.

Företaget bakom offert 4 (150kkr) tror jag kommer att göra mycket av arbetet själv (kantelement, armering, etc), så möjligt att denna summan ligger med i någon annan post i deras offert.

Det lutar nu mot att vi kommer att välja offert 2 (190kkr, dom har ej besökt vår tomt), jag pratade med den ansvariga häromdagen och frågade då om summan för plattan var ett fast pris, och det var det (+- 0% på total-entreprenads-kostnaden). Dom skall dock komma förbi med en grävare innan vi skriver papper.

Angående priset för plattan, så har jag extra bett att få offerterna upp-brutna så mycket som går och jag tycker att företagen som jag har haft kontakt med har varit hyfsat hjälpsamma med detta.

Känner en liten oro för att om de som har offererat de billigare plattorna har estimerat för lågt och att den som är ansvarig för total-entreprenaden kommer att behöva betala mer för plattan och därmed kommer att försöka tjäna in "förlorade pengar" genom att snabba på bygget i övrigt och därmed göra ett sämre jobb.
 
Ta det en grävare som gräver och grusar av och gör resten själv fram till gjutning.
Så gjorde jag med min platta på 146m2. 151000kr slutade det på inkl avlopp och golvvärme.

Det finns väldigt mycket att spara på grunden om man kan göra en hel del själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.