Hej, det finns gott om inom om hur man gör ett hål i en tegelvägg men att laga är det mindre info om. F.d.ägaren tog upp ett hål för att installera en varmluftspump men denna fungerade aldrig. Nu har jag satt in en bergvärmepump och tagit bort den defekta pumpen. Inser att jag har ett 7cm hål i väggen som kvarstår.

Ytterfasaden är gult "västkust tegel" från 70' talet.
Kan jag lösa detta sjäv, fylla med byggfog t ex Det behöver inte bli snyggt bara tätt, eller är det murare som gäller.
vindskivan innanför har ju ett hål i sig följadaklitligen. Måste detta lagas??
Tacksam för forumets vanligen visa åsikt.
 
Redigerat:
S
runt hål?
jag skulle tagit tegel sten format den till hålet(så tätt möjligt) och limmat dit den.
beror lite hur hålet ser ut
 
SBH skrev:
runt hål?
jag skulle tagit tegel sten format den till hålet(så tätt möjligt) och limmat dit den.
beror lite hur hålet ser ut
Jajjemän, runt hål lite fasad kant ungefär som när man försänker en skruv.
 
S
ajdå fasad kant. funder om du kan blanda lite pigment i nåe bruk.
riktigt snygg blir det om du kan få bort fogen runt sätta dit ny sten
 
Uppdaterar denna tråd då jag har exakt samma problem. Har kvar av det gamla teglet som jag antagligen kan såga ut en rund bit. Men vad göra med isolering bakom tegelstenen? Kan jag limma dit tegelbiten eller måste jag använda murbruk?

Har dock inte fasad kant och teglet ska målas närmaste dagarna se utseendet spelar mindre roll. Vill bara få det hållbart och tätt.
 
Redigerat:
Limma dit funkar, lättast är nog om du har lite kakelfix hemma att ta istället.
 
Det går att bygga upp med murbruk och tegelbitar/skärvor om man vill "mura" igen det.
Görs det ordentligt så är det den bästa vägen i mitt tycke, då får du en lagning soim visserligen nog blir ganska ful men som tekniskt sätt är mycket lik resterande delar av väggen.
Men det är bara att glömma den lösningen om man ska måla under de närmaste dagarna. I princip alla murbruk behöver härda ut innan målning och i princip alla färgtyper kräver ett torrt underlag.
Se bara till att använda något som är åldersbeständigt och inte börjar släppa från kanten om x-antal år, vissa typer av mjukfog har ju t ex detta problem.

(Hur man gör med eventuell skadad isolering har jag inte den blekaste aning om, dock)
 
  • Gilla
Legus
  • Laddar…
Hejhej! Uppdaterar även jag då jag plötsligt fått ett liknande bekymmer i knät. Borrade under golvet på ovanvåningen, ut genom tegelfasaden från 1983, för att sätta fasadbelysning. Bostadsrättsföreningen säger nu att jag måste sätta igen hålen m hjälp av fackman eftersom tätskikt, ångspärr och isolering brutits och det måste man ha proffs till att fixa. Jag är säker på att jag gör det minst lika noggrant själv som vilket proffs som helst, bara jag visste hur jag skulle göra... Silikon näst ytterst och murbruk på det, men vad ska jag göra innanför det? Peta in gullfiber? Hålet är ca 2 cm i diameter och sitter i fogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.