Hur jag tänder grillen:

* Ta en dagstidning. Behåll den hopvikt och dränk in den rejält med 2-3 deciliter tändvätska. Lägg den i botten av grillen.
* Häll över briketter. Spraya lite tändvätska på dem också.
* Tänd med en rejäl gasollåga.
* Tidningen brinner en stund och driver på kolen, så efter 10 minuter så har du perfekt glöd.

I och med att det brinner rätt intensivt så brinner alla spår av tändvätska bort och maten tar inte smak av den.
 
Eld skrev:
Jag använder eltändare. En sådan här: [länk]
Den har fungerat jättebra i över tio år nu.
Funkar den även för webers superkompakta briketter?

Såg att min lokala ICA Maxi hade eltändare för 99:-
 
Vet inte, jag använder Landmanns briketter.
 
Ja vi har en Looftlighter sen förra sommaren och den fungerar utmärkt. Skönt att slippa tändvätskan. Går att få fart på Webers superbriketter också men man får stå ett par minuter till då.


Skickat från mig...
 
Korvgubbe
Varmluftspistol fungerar oerhört bra, kan inte tänka mig att webers briketter skulle vara någon större match för en sådan.
 
Skorstenständare verkar vara grejen. Jag köpte en billig rackare på biltema och med lite kol i botten så brinner det jättebra, och ingen tändvätska behövs.
 
pelpet skrev:
Skorstenständare verkar vara grejen. Jag köpte en billig rackare på biltema och med lite kol i botten så brinner det jättebra, och ingen tändvätska behövs.

Plus på den, köpte dock min på Bauhaus för dubbla priset, men den fungerar riktigt bra.

Knöla ihop lite papper i botten, lägg lite kol i "tornet" och tänd sedan eld.

Låt den stå i grillen i några minuter och sedan har man en riktig mördarglöd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.