Vi tänkte byta ut våra gamla element till modernare och som inte är så tunga.
Hade en kille här och tittade på jobbet och jag blev lite fundersam.
Vi bor i ett gammalt hus med sektionselement och med rör som ligger utanpå väggarna.
Du har alltså ett rör som går in uppe på elementet och ett rör som kommer ut nere på elementet.
Dessa rör ligger parallellt bredvid varandra på väggen.

Enligt killen som var här så måste vi sätta koppel på alla nya element för att nya
termostater ska fungera. Men det borde väl gå att använda de gamla rören och koppla på
de nya elementen?

IMG_0170[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har vikten för betydelse när elementet redan sitter på väggen?
Sedan var det ju inte världens snyggaste rördragning.
Visst borde det gå att få tag på element med ena anslutningen upptill och den andra nertill.
Gammeldags termostater måste ju finnas också till alla andra gamla installationer.

Protte
 
Gällande tyngden så är det för att ett par av elementen har börjat lossna från väggen.
De flesta element jag hittat har ju in- och utgång som våra.
Jag vill dock sätta moderna termostater. Därav frågan om man måste
använda koppel för att sätta på nya termostater?
 
Det går självklart. Man köper en lös termostatventil, som i princip går att skruva dit istället för den nu befintliga ventilen. Däremot så stämmer nästan garanterat inte måttet mellan över och undre röret om du tar till moderna panelradiatorer.

Men jag fattar inte riktigt varför de där elementen skall bytas ut?

För att få ungefär samma värmavgivning med moderna panelradiatorer så måste du ta till dubbelelement med konvektorplåtar mellan. De är ungefär lika tjocka som dina nuvarande. Och de kostar en slant.

Det som är rejält fult är ledningsdragtningen.
 
En dubbel panel radiator är inte så mycket lättare än dina nuvarande. Fixa en bättre infästning till de nuvarande.

Vad är det för material i väggen?
 
Tror det heter Tretex. Inte det bästa!
 
Brukar inte dessa gamla vara fulla med rost också?
 
Det är nog inget fel på raddarna...Men vill ni ändå byta så gör om rördragningen tex dragning bägge rören en bit ovan golvsockel tex...;)

Mvh
 
Men jag har fortfarande inte fått svar om man måste använda koppel!?
 
Nej.
Koppel är i princip bara 2 rör med en ventil på det ena
Koppel används bara för att förenkla monteringen, förr så bockade rörmokarn till en S-böj på röret, nu så räcker det med rören är på 40 mm avstånd, bakom elementet, uppifrån eller nerifrån. Det är mera LEGO än yrkeskunskaper. Jag säger inte att det var snyggare förr, snarare tvärtom.
Ska ni sätta koppel då "måste" ni göra om rördragningen, kommer att se gräsligt ut annars.

Elementet sitter garanterat inte i treetexen, det finns något bakom, typ plank eller timmer.

Kan också vara fästet som sitter mellan sektionerna som man krokar upp elementet med kan ha lossnat.
Rosten är nog inga problem, det rostar ett tag tills syret i vattnet är slut sedan blir det inget mer. Är ingen skillnad på hur elementet är utformat, det rostar ett tag. Sektionsradiatorn kan vara bättre då det finns "plats" för mera rost längst nere.

Jag skulle inte byta termostaterna, hellre satsa de pengarna på en bra (motor) automat-shunt.

Byt rörmokare till en som kan hantera rörtång och lin.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.