ImageUploadedByTapatalk1336858390.430527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite problem med skivor frun köpt till tak på växthuset. De är så förbannat spröda så jag har svårt att kapa dem utan att få sprickor.

Har testat med sticksågen (bosch gst135) med olika blad och hastigheter mm. Även testat med brytbladskniv och samma resultat det spricker katastrofalt

Tips eller idéer?
 
Värm först med varmluftspistol. Använd det mest fintandade bladet du kan hitta.
Eller kör med en dremel eller vinkelslip med kapskiva.
Värm en tunn kniv med gaslåga och skär kan funka också.
 
en vinkelslip med en 1mm skiva brukar funka fint till liknande plast.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Jag kan också rekommendera vinkelslip med extratunn kapskiva. Går så pass snabbt då att plasten just inte hinner smälta och inga problem med sprödheten i plasten.
 
Sänksåg med finklinga? och ordentligt sågbord under
 
Sänksåg är testat på sågbord och det hade funkat till vanligt plasttak men inte den här spröda &@€?;)@@,!, frun släpade hem ;)

Ska testa vinkelslip med tunn kapklinga, tackar.
 
Frågan är ju hur de kommer att stå sig som växthustak? Om de är så spröda som du säger, är de troligen gjorda i PS, polystyren. Det är ett material som i sig är mycket billigt, och som är extremt lättbearbetat. Jag menar då lätt att forma i varmt tillstånd. Det gör att tillverkningen blir mycket billig. Du sitter alltså med en billighetsprodukt i knät. Inget du skulle köpa själv om jag känner dig rätt från dina foruminlägg? Mitt förslag är att lämna tillbaka materialet och i stället skaffa riktig kanalplast som är gjort i extruderad PC, polykarbonat.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Frågan är ju hur de kommer att stå sig som växthustak? Om de är så spröda som du säger, är de troligen gjorda i PS, polystyren. Det är ett material som i sig är mycket billigt, och som är extremt lättbearbetat. Jag menar då lätt att forma i varmt tillstånd. Det gör att tillverkningen blir mycket billig. Du sitter alltså med en billighetsprodukt i knät. Inget du skulle köpa själv om jag känner dig rätt från dina foruminlägg? Mitt förslag är att lämna tillbaka materialet och i stället skaffa riktig kanalplast som är gjort i extruderad PC, polykarbonat.
Ja min tanke var att köpa kanalplast som jag dessutom har erfarenhet av och du har helt rätt Mattias att jag inte är så förtjust i billiga lösningar. Min kära fru hade fått dessa av någon som har handelsträdgård så hon får väl testa. Blir det skit så får det bli min variant
 
Skulle föreslå att lägga ihop flera så vibbar det mindre.
Men vad är det? är det sålådor?

Om det är samma sorts plast (PS) som jag försökte med som fönster till lekstugan så blev det gult och sprack.

Det vara bara att köpa nytt (PC) och göra om göra rätt.

Protte
 
Undrar vad det skulle bli av detta "&@€?wink.gif@@,!, " om man körde det genom GOOGLE translate.

Prutte
 
Ja halva är satt nu och andra halvan lär väl sättas i veckan så får fru S bli nöjd för i år. Blir det skit så får jag göra om med kanalplast nästa sommar plus nytt golv till snickarverkstan ;)
 
Någon som tesat med "hög"-effekt-laser? En grön eller blå laser på en-två watt. Skulle det kunna funka tro? Eller är taket för transparent för att absorbera energin? och smälter det bara samman igen om det väl smälter?

2W 445nm Blue Laser versus 11 CD cases:
http://www.youtube.com/watch?v=PbWGjPByXKk

Att tejpa med eltejp precis vid såg-snittet hjälpte mig när jag kapade med sticksågen. Att köra med laser hade dock kännts tryggare och framförallt häftigare! :cool:
 
Nu skäms jag lite för att jag inte återkommit.

Jag körde med vinkelslip, tunn klinga och hög fart så gick det bra.

Nu sitter skiten där det ska men får se om det håller
 
Laser är alltid rätt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.