Hej alla kloka hemmabyggare. Vi har ett trähus byggt -59, med en skorsten som ligger utanpå fasaden från marken och uppåt. Mycket snygg men inomhus ger den oss lite trubbel. De senaste åren får vi fuktutslag på putsen på insidan, färgen släpper och det ser ut att ha runnit ner längs murstocken.
Vi har nu haft hantverkshjälp med att plåta om rubbet mellan skorsten och tak. Dessutom har vi fogat om skorstenen upptill och plåtat in kronan på skorstenen. Förhoppningsvis löser det problemen, även om det väl är så att murstocken aldrig kommer att bli kruttorr.
Frågan är hur jag ska hantera väggen mot murstocken på insidan? Det finns inga stora fuktskador där, trots att problemet bör ha funnit i ganska många år. Men lite fuktigt är det nog - ni ser på bilden.
Ska jag riva bort spånskiva och isolering och sätta ny isolering och nya gipsskivor. Eller borde jag röja med putsen på murstocken också? Någon hade en teori om att det är kallras som ger fuktutslaget på murstocken, att det bildas kondens mellan vägg och mur.
Ja, lite förvirrad här. Men grunden är väl: fuktig murstock möter innervägg. Hur ska man tänka där för att slippa trubbel?
 
  • Murstock.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också säga kondens eller att det kommit vatten utifrån. Se till att täta i genomgången i bjälklaget runt skorstenen. Det kanske går att komma åt uppifrån runt hela murstocken. Ofta förr var det sågspån i mellanbjälklagen och det andas ju och är lätt att få lufttätt. Nu använder man inte spån idag men dreva runt med glasfiberull duger gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.