Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att gjuta mellanbjälklag i betong i trähus?

MVH

Sunemanhgs
 
Varför skall du ha ett mellanbjälklag i betong ? Är mycket mer jobb och mycket dyrare i material. Kan inte tänka mig att någon gjort så i ett trähus.
 
danieldanieldaniel skrev:
Varför skall du ha ett mellanbjälklag i betong ? Är mycket mer jobb och mycket dyrare i material. Kan inte tänka mig att någon gjort så i ett trähus.
Jodu danieldanieldaniel, anledningen till att titta på detta är att mellanbjälklag i trä har vissa svårigheter att uppfylla krav på luftljud- och stegljudsisolering enligt Boverket klass B samt även C, det är därför jag frågar.

Sedan finns det som sagt mellanalternativ, dvs använda sig av pre-fabricerade mellanbjälklagselement av ex lättklinker men även betong.

Någon som har erfarenhet?

Någon som kan ge mig konstruktionslösning på ett vettigt mellanbjälklag i trä som ger erfordelig stegljus samt luftljudsdämpning enligt ovan utan att det "drar iväg".

/Sunemangs
 
Sunemangs,

Jag tycker din idé är väldigt klok. Du får inte bara ett mindre lyhört hus. Det får också behagligare inneklimat. Idén är omsatt i ett stort antal medelstora och större flerbostadshus. Där bygger man ofta ett högisolerande och lätt skal, som innesluter ett tungt och effektivt värmemagasin.

På en gjuten grundplatta bygger man murade eller gjutna hjärtväggar, lägenhetsskiljande väggar och pelare, som bär upp mellanbjälklag av platsgjuten eller prefab betong. Denna bärande stomme omges (med minimala köldbryggor) sedan av regelväggar och takstolskonstruktion med gängse isoleringsmattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.