Ni som funderar på jordvärme.. här är min gräsmatta :)
Kall och med ett antal fåror som växt fram med åren. Kan jag fylla dom med jord och hoppas på att det inte blir likt efter ett tag igen?
 
  • DSC_3848_1600.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Ganska osnyggt.
Vad har du för gräsklippare? Min erfarenhet är att om man har en gräsklippare med ett väldigt brett och styvt agregat (typ ett 121cm stiga aggregat) så jämnar de till gräsmattan ganska märkbart. Det förutsätter iofs att det är mindre än 60cm mellan rören, annars hjälper de inte så mycket.
 
Jösses..

Vad har du för temperatur på inkommande köldbärare egentligen? Det har väl inte blivit permafrost?
 
Verkar som du har kort slinga i förhållande till uttag har du möljighet att lägga mer slang skulle jag fundera på det. Det kommer säkert att bli jämnare om du fyller efter men det löser inte problemet som säkert kommer tillbaka.
 
harry73
Du kan få 2 typ av sättningar 1. Tjälluft och 2. efterpackning efter grävningen.

Tjällyft kommer tillbaka varje vinter och borde försvinna efter eller under våren och efterpackningar försvinner om man fyller på med lite jord.
 
OT men du verkar ha utmärkta förhållanden för en hockeyrink, gäller att se det positiva i allt :)
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Jag flyttade in i höstas så vet inte än hur det kommer bli, men fårorna fanns då också så jag antar att det är sättningar sedan grävningen som ligger kvar. Installationen gjordes för 8 år sedan.

Har haft brinetemp 0 grader in och -4 ut hela vintern och det är fortfarande samma. Som jag fattat så är det ganska OK? Bor i mellersta norrland.

Gräsklipparen är en Stiga Park men har inte behövt prova den än...

Fick just en uppenbarelse att om jag skulle tilläggsisolera vinden i framtiden så borde det bli bättre eftersom jag inte behöver ta ut lika mycket effekt...? Fast det kanske inte blir märkbart.
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
Du får hålla koll på brinetemperaturen, har du fortfarande 0 in i höst innan uppvärmningssäsongen börjar igen är det nog risk för att du fått permafrost.
 
Om du har 0 grader in är det ok ingen risk for permasfrost med jordvärme och o grader in. Men jämna av gräsmattan och hoppas på att det funkar så fast den ser kall ut.
 
Kan vi få lite info om när och var bilden är tagen så man får en uppfattning om hur illa det är?
 
harry73
matsv201 skrev:
Kan vi få lite info om när och var bilden är tagen så man får en uppfattning om hur illa det är?
Det ser i alla fall ut som att snön är relativ ny. Hade ni kanske lite bötsnö som bara på din gäsmatta inte var blöt?
Vår granne har jordvärme ledningar som går under vägen. Det om vi har blötsnö ligger det ofta kvar där.
 
Abrahamsson skrev:
Ni som funderar på jordvärme.. här är min gräsmatta :)
Kall och med ett antal fåror som växt fram med åren. Kan jag fylla dom med jord och hoppas på att det inte blir likt efter ett tag igen?
Abrahamsson, du ligger i framkant på utvecklingen (y)

"Ulla Hasselmark, trädgårdsjournalist och grundare av tidningen Allt om Trädgård, ser frön som sina lyckopiller. Hon har skrivit en bok om frön och startat en fröblogg. De senaste åren har Ulla blivit en varm anhängare av vintersådd, som är populärt i Kanada, och berättar hur det går till."

Läs/hör mer på

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1667&artikel=5093275

med bl.a. Eva Sundberg, professor i växtfysiologi på SLU.
 
Ja bilden är tagen för en vecka sen, dagen efter att det kom lite snö så det har smält bort överallt utom på min gräsmatta. Men den visar ju iallafall att ytan blir kallare än runtikring.

Är det bara att fylla på så det blir jämnt då med vanlig matjord? Bäst att göra så fort som möjligt eller till hösten?

Får kolla upp det där med vintersådd, kanske kan bli miljonär på det här. ;)

Här är en bild jag tog nu för 10 minuter sen.
 
  • DSC_3881_1600.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju inte direkt ut som en vanlig gräsmatta utan en andraklassmatta kanske. De som är bakom där, det är en gräsmatta.

Frågan är vilket djup de har plöjt ner slangen på..

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
  • Gilla
BohuslänsVillan
  • Laddar…
Nej mossmatta kanske är ett bättre ord! Djupet är enligt installatören 100cm ungefär men värmen räcker ju bevisligen, iallafall till en sån vinter vi hade i år. Tror inte jag hade över 100 drifttimmar på elpatronen.
Jag är lite sugen på en ordentlig trädgård såsmåningom så får väl prova plantera några buskar och grejer och se om nåt växer där överhuvudtaget... annars får jag väl satsa på framsidan huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.