Vi bor i ett tvåvåningshus med källare och på sommaren är det behagligt svalt i källaren och riktigt varmt på övervåningen där vi så klart har våra sovrum. Huset har självdragsventilation.

Jag tänkte installera fläktar i ventilationsrör som löper igenom ytterväggarna och in i sovrummen men jag vill inte att kylan ska komma in under vintern.

Då kom jag på att jag kanske kunde trycka upp den svala luften från källaren till övervåningen med hjälp av fläktar och ventilationsrör som dras i princip som centraldammsugare inne i huset.

Är detta en dålig idé? Blir ventilationssystemet knasigt om jag tillför denna lösning?
 
Skulle vilja föreslå en attic fan vilka var vanliga i USA innan det fanns luftkonditionering.

Man sätter en hyfsat stor fläkt i innertaket på andra våningen och låter denna dra ut värmen ur huset och vidare upp på vinden. Kall luft släpper man in på första våningen genom att ha en dörr eller ett fönster öppet. I ditt fall skulle du kunna lämna källardörren (och ett källarfönster) öppna.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Är det inte just det alla försöker motverka genom att plasta som galningar och bli hysteriska ifall dom råkat spika upp en tavla och perforerat sin plastbubbla?
 
Inomhusluft till kallvinden = mögel på vinden vintertid...
 
Alla lösningar som fungerar kan vara bra. Tänk bara på hur luften kommer att vandra i huset. trycker du upp luft från källaren till övervåningen så kommer ev friskluftsventiler på övervåningen att bli frånluftsuttag om trycket är tillräckligt starkt. Normalt är det att föredra att suga luft i stället för att trycka luft, detta eftersom trycka luft kan läcka dålig luft t ex från toa till andra rum, medan suger man luft ur toan till ett frånluftsuttag så läcker ingen luft och lättare att veta hur luften vandrar.

Jag skulle rekommendera ha en stor frånluftsfläkt vid ett frånluftuttag på taket (eller vind-fasaden) som via rör på vinden suger luft från toa/badrum på övervåningen vilket ger dig bra ventilation även på vintern. Om "ventilationsrör" som du nämner går från bra luft i källare till rummen på övervåningen så kan du använda dessa i stället för friskluftintag i sovrum/vardagsrum, förutsatt att du har friskluft intag i källaren.

Det du nämner med ventilationsrör är "överluft" med fläkt. Normalt föredrar man i först hand en frånluftsfläkt och i stället ser till att luften vandrar i ventilationsrören som man önkar.
 
Redigerat:
Consensus skrev:
Inomhusluft till kallvinden = mögel på vinden vintertid...
Tanken är ju INTE att fläkten skall gå på vintern..
 
Men det kommer att läcka upp fuktig luft utan att fläkten går, ska man ha en fläkt ska den gå genom vinden och ut på yttertaket. ALDRIG fuktig rumsluft som släpps ut på vind, det bäddar för framtida problem.
 
Man sätter en tät lucka, annars blir det ju världens värsta kallras på vintern.

Trodde inte jag skulle behöva skriva det..

Men hål i yttertaket funkar ju oxo.
 
  • structure.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men varför dra upp luften på vinden istället för direkt ut i det fria? Det må funka i Kalifornien, men banne mig inte i de kalla delarna av USA. Det är alltför riskfyllt att ha en kanal som mynnar ut i vinden. Den sista idioten är inte född än och det räcker med en vinter av fritt blås upp till kallvinden, så växer det svamp däruppe.
 
Precis. Å andra sidan behöver man ju täta till på vinter mot kallraset även om man släpper det ut genom taket.
 
Dålig ide i sin helhet.
Sätt in en luftvärmepump så får du billig värme större delen av året och kyla när det blir för varmt.
Tar du kall luft från källaren så måste du dra in motsvarande mängd varm fuktig sommarluft i källaren utifrån. Ledet till kondens, mögel och fuktskador.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Din lösning är alldeles utmärkt,har provat det i flera applikationer,men ta gärna i med 125 mm fläkt,och en ljuddämpare,samt tyristor att styra fläkten med.
Dessutom kan du spruta lite vatten på taket nån timme innan ni lägger er,
Och ha dörrarna öppna emellan rummen
Bosse
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.