Jag undrar om driftkostnader som är på papper stämmer med driftkostnader sen i verkligheten när man flyttar in. Det kan handla om nya som gammla hus.
Tex jag har ett parhus på gång(ny bygge) och enligt kontraktet står det att driftkostnader ligger på ca2100 :- i månaden/26 000 om året.
Jag undrar om det är svårt att uppnå dessa siffror eller om man måste plusa på 2000:-?
Jag vet att man kan påvärka sina kostnader,beroende på hur mycket man slösar på vatten,el,värme men är det lätt att uppnå siffror som man ser i annonser eller kontraktet?
 
Är det ett "gammalt" hus, så har man tittat på föregående års el/energiförbrukning.

Men det kan ju slå väldeliga.

Ett ensamt äldre par, lagar nästan ingen mat hemma, bakar aldrig, duschar för det mesta på gymmet/tennisbanan, tillbringar två månader i Spanien/Thailand varje år och tillbringar de flesta helgerna i sommarstugan på Tjörn.

En trebarnsfamilj, barnen badas varje dag, man bakar matbröd, lagar köttfärssås och kokar pasta varje dag, tre TV-apparater plus ett par datorer "alltid" i gång, tvättmaskin och torktumlare går kontinuerligt, värme på i garaget.

Två scenarier där energiförbrukningen kan vara som 1:2.

Så ja, uppgifterna i energideklarationen stämmer nog med verkligheten, men verkligheterna kan vara nog så olika.
 
När det gäller ny hus har man med säkerhetsmarginaler i energibalansberäkningarna så det bör vara rätt så säkra siffror.
 
HansR skrev:
När det gäller ny hus har man med säkerhetsmarginaler i energibalansberäkningarna så det bör vara rätt så säkra siffror.
Kan du förklara hur du menar? Förstår inte riktigt.
 
[h=1]Från Viivillas hemsida.....

Driftskostnader[/h]Hej! Finns det någon mall för vad som ska ingå i "Driftskostnader" för huset? El, värme, VA, sophämtning? Försäkring?


Svaret:
Hej Anna! De saker du räknar upp ingår, men du måste lägga till sotning. Någon egentlig mall finns inte. Det bästa är att gå igenom räkningarna minst ett år bakåt och se vad de faktiska kostnaderna har varit. Men för att beräkna framtida driftskostnader, till exempel vid ett köp, måste man ta hänsyn till att den familj som flyttar in kan ha helt andra vanor än den som flyttar ut. Om ett äldre par ersätts med en tonårsfamilj, kommer posterna för el och vatten att stiga kraftigt. Värmen kan man däremot ofta dra ner på när man är fler i huset. Sotning och försäkring påverkas knappast och inte sophämtning heller

26000kr/året är billigt även för ett ganska litet välisolerat hus......
 
"26000kr/året är billigt även för ett ganska litet välisolerat hus...... "

Darför ställer jag frågan om det stämmer. Der är nytt hus och är byggd för en vanlig svensk familj på 2 vuxna och 2 barn. Jag vet att det är mycket som spelar roll men ville bara veta om det siffrorna stämmer i verkligheten om det går att nå dem.
Jag fick inte direkt svar på min fråga då omformulerar jag frågan.
När ni köpte era hus fick ni ett kalkyl på driftkostnader per år. Stämmer det med er verklighet eller måste ni plusa på lite pengar?
 
Hur stort är huset?
Uppvärmningssystem?

Mitt hus är 98m2 och ganska välisolerat och jag har nog minst 3000/mån exkl garaget.....
Jag har direktverkandeel/LLVP/braskamin
 
Huset är på 138m2,två planshus.
"Fjärrvärmeväxlare med vattenburen golvvärmare i botenvåning och vattenburna radiatorer i övervåning
Mekanisk till och frånluft med återvinning(FTX-aggregat)
Frånluftsuttag via kök,wc./dush,tvätt och wc/bad"
 
Två vuxna, två småbarn.
130 m² villa, två plan byggt 2009, frånluftsvärmepump.

Driftskostnad 2011
Elnät 5661:-
Elförbrukning 9176:-
Samfällighet 1300:-
Sophämtning 1363:-
VA 2876:-
Försäkring 4459:-

Summa: 2070 kr/månad
 
Nyfniken skrev:
Två vuxna, två småbarn.
130 m² villa, två plan byggt 2009, frånluftsvärmepump.

Driftskostnad 2011
Elnät 5661:-
Elförbrukning 9176:-
Samfällighet 1300:-
Sophämtning 1363:-
VA 2876:-
Försäkring 4459:-

Summa: 2070 kr/månad
Tackar.Det låter bra
 
KnockOnWood skrev:
Kan du förklara hur du menar? Förstår inte riktigt.
Säg t ex att husets specifika energianvändning maximalt får uppgå till 55 kWh/m2, då lägger man sig lägre i energibalansberäkningarna för att vara säker på att 55 kWh/m2 ej överskrids.
 
HansR skrev:
Säg t ex att husets specifika energianvändning maximalt får uppgå till 55 kWh/m2, då lägger man sig lägre i energibalansberäkningarna för att vara säker på att 55 kWh/m2 ej överskrids.
OK, tack!
Men jag undrar om hustillverkarna verkligen räknar med några "marginaler".

Sitter och försöker summera mina kostnader, men det är inte lätt när elen går upp och ner hela tiden.
Någon som vet vad slamtömning brukar kosta? Har inte gjort det än efter 11/2 år

Får jag göra ett tillägg?
Fastighetsavgift kanske borde räknas med i driften, likaväl som försäkringen.:)
 
KnockOnWood skrev:
Fastighetsavgift kanske borde räknas med i driften, likaväl som försäkringen.:)
Sant. Vi betalar ingen sån än.
 
Nyfniken skrev:
Sant. Vi betalar ingen sån än.
Vilket gör ett nytt hus en femhundring billigare per månad än ett "gammalt" (y)
 
Ungefär halva summan är nog fasta avgifter. Räkna på runt 10 000kr/år på dem (lite mer eller mindre beroende på kommun till kommun och anat jox. Sedan typiskt tror jag man räknar 5000kwh hushållsel, 5000kwh varmvatten och resten uppvärmning. Uppvärmningen varierar mycket från hus till hus, men 8-18MWh/år ungefär.

Slog upp det på konsumentverket och kollade 120m^2 hus från tidigt 70-tal som inte blivit förbättrat på något sätt. (förutom nödvändiga byten av kyl och frys)
El: 6090KWh (ca 6000kr exklusive andra avgifter)
Varmvatten: 4027KWh (4000kr direktverkande, ~2600kr fjärrvärme, ~1800kr mark/djup värme, ~2000kr pelets)
Värme: 16700KWh (~17000kr el, ~11000kr fjärrvärme, ~5000kr mark/djupvärme/luftvärme, 8500kr pellets)

Energikostnad, exkluderar övriga driftkostander och avbetalningar

De har även delat in elförbruknignen ytterligare faktorer. ~1kr/kwh=1kwh~1kr
Kyl/frys: 750kr/år, kan minskas genom att ha rent och mycket utrymme bakom, eller ha dem mot en kall yttervägg.
Mat/disk: 522kr/år, finns inte mycket man kan göra här förutom möjligen att skaffa en induktionshäll eller en diskmaskin med varmvatten intag (om man har bilgt varmvatten, typ pellets eller ved)
Belysning: 1380kr/år, Kan enkelt minskas radikalt genom att byta till lågenergilampor eller lysrör. Rekomnederar dock inte LED för annat än spot belysning då de ofta inte är i närheten av lika bra i praktiken som de utlovas. Detta ökar dock värmebehovet något.
Underhållning (TV, Dator, TV-spel): 875kr/år. En LCD-led skärm, eller ännu hellre en LED-projektor kan minska förbrukningen avsevärt. Man kan ju även ha en 28-30" köks/extra TV för småtittande som drar mycket mindre ström. Se upp med Xbox 360 och PS3:surprised:rna (speciellt de äldre)
Tork&Tvätt: 512kr/år. Om man har billigt varmvatten kan en tvättmaskin med varmvatten intag gör skillnad. Torktumlare med värmepump är rejält mycket energisnålare.
Övrigt 2050kwh/år. Lite oprofsigt av konsumentverket att sätta en så stor övrigt post. Till denna kategori ingår normalt sett cirkulationspumpar och ventilations fläktar. Vad som utgör övriga 2/3 vet jag ej.

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Nulage
Förutom att Konsumentverket i mina ögon laggt 1000kwh för mycket på övrig elåtgång och ungefär 1000kr för lite på varmvatten (främst dusch och bad för barnen) så tycker jag de verkar stämma väldigt väl.

Vad de gäller besparingstipsen så om de ska överhuvudtaget vara besparande ska man byta till energisnåla maskiner när de gamla är dags att byta. De är ju ganska stor skillnad på att köpa en tumlare man inte behöver för 6000kr än att lägga 1500kr extra för att få en tumlar med värmepump än en utan.

Kylen och frysen rekomenderar jag dock alla att se över så att det inte är varmt bakom. Varmt bakom = slöseri på energi.

Nu vet jag inte riktigt om de gör att göra hur som helst längre. Men den fasta avgiften är baserad på säkringen. Om man exempelvis bytt ut elektriska element mot värmepump eller peletspanna så kan de vara poäng att säkra ner några steg. Varierar lite från leverantör till leverantör. Men ett exempel så kosta en 35A säkring 5000kr/år och en 25A säkring 2400kr/år. En ganska skaplig besparing tycker jag för något som är fullständigt onödigt. och inte märks på något sätt. Se till att inte ha saker som ligger på hög effekt på samma fas bara. Som tvättmaskin, torktumlare och typ en laddare till hybridbilen. Det är ingen svårighet att räkna ut hur mycket varje fas klarar så att inte säkringen går hela tiden, men se till och gör de om man säkrar ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.